بسام السعدی عنصر وحدت میان فلسطینی‌ها؛ چرا بازداشت او برای اشغالگران مهم بود؟!

بسام السعدی عنصر وحدت میان فلسطینی‌ها؛ چرا بازداشت او برای اشغالگران مهم بود؟!
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 16:23

«چرا بسام السعدی؟!» این عنوانی است که پس از بازداشت بسام السعدی، از رهبران جنبش جهاد اسلامی در اردوگاه جنین – در حالی که زخمی شده بود -  در یکی از روزنامه های اسراییلی درج شده است.

العالم - تحلیل روز

چرا بسام السعدی؟ پاسخ روشن است، چون او عامل وحدت و یکپارچه‌سازی بین گروه های مقاومت مخصوصا بین جهاد اسلامی و فتح در جریان درگیری های اخیر در اردوگاه جنین است.

این درگیری‌ها دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به ستوه آورده و اردوگاه جنین را تبدیل به هدف اصلی اشغالگران کرده بودند.

شیخ بسام السعدی کیست؟

کسی که هرگز شهرت جهانی نداشته، هرگز لباس رسمی نپوشیده و هیچ وقت در ماهواره ها دیده نشده است.

او یک پناهجوی فلسطینی است که همراه با خانواده اش از سال ۱۹۴۸ در اردوگاه جنین زندگی می کند، السعدی عضو جنبش جهاد اسلامی و یکی از رهبران آن در کرانه باختری است.

او همیشه ترجیح داده است در سایه و به دور از هیاهو فعالیت کند، او مثل همه رهبران جهاد از شهرت و ظهور در رسانه ها پرهیز کرده است.

کمتر کسی می داند که او در جریان انتفاضه دوم در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ دو فرزندش را از دست داد و دیگر فرزندانش یا مجروح شدند یا اسیر. خودش نیز بیش از ۱۵ سال در زندان رژیم صهیونیستی اسیر بود و یکی از تبعیدی های «مرج الزهور» بود.

السعدی فقط یک رهبر حزبی نیست بلکه یک رهبر فلسطینی است که با توجه به توانایی هایش در زمینه ایجاد وحدت و پرهیز از اختلاف و ملاحظات تنگ نظرانه حزبی – که طی ۲۰ سال گذشته گریبانگیر فلسطین شده است -، بسیاری او را سمبل وحدت می دانند.

امروز چرا بسام السعدی و چرا اردوگاه جنین؟

بحران رژیم صهیونیستی در مقاومت و تقویت آن است، مقاومت به خودی خود می تواند عنصری بازدارنده در مقابل قدرت نظامی رژیم صهیونیستی باشد، تنها مساله آن، ادامه مقاومت و تبدیل آن به عنصر و انگیزه ای مهم برای وحدت بین گروه های مختلف است و السعدی که سمبل این حقیقت بود باید بازداشت می شد تا ایجاد اختلاف و فتنه بین گروه های مقاومت امکان پذیر باشد.

حتی اشغاگران هم می دانند که السعدی اسلحه نداشت بلکه تفکر او از هر سلاحی برای رژیم صهیونیتسی خطرناکتر بود، این تفکر به خودی خود از درگیری مسلحانه خطرناک تر است، پس هر صدایی که خواستار وحدت باشد سرنوشتش زندان است و این همان پیامی است که رژیم صهیونیستی از بازداشت شیخ بسام السعدی داشت.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها