کاهش بهای نفت در پی افزایش احتمال عرضه تولیدات ایران

کاهش بهای نفت در پی افزایش احتمال عرضه تولیدات ایران
سه شنبه 18 مرداد 1401 - 08:30

به باور تحلیلگران، «شبح توافق هسته ای ایران و آمریکا همچنان بر بازار نفت سایه افکنده است.»

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، بهای نفت در نخستین ساعات روز سه‌شنبه به دلیل حصول پیشرفت‌های جدید در مذاکرات نهایی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران کاهش یافت؛ تحولی که راه را برای افزایش صادرات نفت خام تهران هموار می‌کند.

صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 27 سنت یا 0.3 درصد کاهش به 96 دلار و 38 سنت رسید و افزایش 1.8 درصدی روز گذشته را اندکی تعدیل کرد. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 24 سنت یا 0.3 درصد کاهش، 90 دلار و 52 سنت معامله شد و صعود 2 درصدی روز گذشته را تا حدودی تعدیل کرد.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی می گویند: «شبح توافق هسته ای ایران و آمریکا همچنان بر بازار نفت سایه افکنده است.»

اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه متن «نهایی» را برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، در انتظار تایید واشینگتن و تهران ارائه کرد. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا گفت که انتظار می رود تصمیم نهایی در مورد این پیشنهاد ظرف "چند هفته" اتخاذ شود.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع نیز در یادداشتی گفت: «در حالی که جزئیات مربوط به زمان از سرگیری صادرات نفت ایران حتی در صورت احیای این توافق نامشخص است، به طور قطع زمینه برای افزایش نسبتا سریع صادرات نفت ایران فراهم است.»

او گفت که ایران می‌تواند صادرات نفت خود را به میزان 1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز یا تا 1.5 درصد عرضه جهانی در شش ماه افزایش دهد.

وی افزود: «احیای توافق هسته‌ای 2015 احتمالاً با توجه به اینکه بازارها باور ندارند چنین توافقی حاصل شود، بهای نفت را به شدت کاهش خواهد داد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها