اعزام 100هزار نظامی کره‌شمالی به جنگ اوکراین؟!

اعزام 100هزار نظامی کره‌شمالی به جنگ اوکراین؟!
چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 03:40

یک مجله آمریکایی در گزارشی به بررسی گمانه زنی اخیر مطرح شده در رسانه‌ها درباره اعزام 100 هزار نظامی کره شمالی به روسیه برای حضور در جنگ اوکراین پرداخت.

العالم -اروپا

مجله آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی به بررسی گزارش‌های اخیر درباره آمادگی کره شمالی برای اعزام 100 هزار نظامی خود برای مشارکت در جنگ روسیه با اوکراین پرداخت.

در این گزارش آمده است: «در حالی که نیروهای روسیه در تلاش برای به دست آوردن دستاورد جدیدی در جنگ خود در اوکراین هستند مسکو به متحدان خود برای حمایت روی آورده است».

در این گزارش ادعا شده که از ابتدای جنگ در اوکراین در فوریه 2022، گزارش رسانه‌ها و منابعی خبری مدعی شدند که روسیه حمایت‌های نظامی از سوریه و برخی کشورهای آفریقایی دریافت کرده است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که ایران پهپادهای تهاجمی به روسیه ارسال کرده است اگر چه تهران تا کنون این ادعاها را تکذیب کرده است.

نیوزویک نوشت: «کره‌شمالی یکی دیگر از متحدان نزدیک کرملین است اما گزارش اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که پیونگ‌یانگ آماده اعزام 100 هزار نفر از نظامیان داوطلب خود برای جنگ در اوکراین است. طی روزهای اخیر رسانه‌های متعددی مدعی شده‌اند که 100 هزار داوطلب از کره‌شمالی به مسکو پیشنهاد شده است تا در عملیات روسیه در اوکراین به کار گرفته شوند».

پایگاه‌های خبری «بیزینس اینسایدر» و «نشنال ریویو» نیز به بازنشر این خبر پرداختند. تمامی این رسانه‌ها به مقاله نیویورک پست اشاره کرده‌اند و به نظر می‌رسد نخستین رسانه انگلیسی زبانی که این خبر را منتشر کرده، نیویورک پست باشد.

اما تمامی این گزارش‌ها به بخش کوتاهی از یک برنامه تلویزیونی شبکه روسیه اشاره دارد که طی آن «ایگور کوروچنکو» کارشناس مسائل دفاعی در این برنامه گفته بود: «گزارش‌هایی وجود دارد که 100 هزار داوطلب از کره شمالی آماده بوده تا بیایند و در این جنگ مشارکت داشته باشند».

این کارشناس مسائل دفاعی اشاره کرد که کره‌ای ها می‌توانند در بازسازی شهرهای تصرف شده که در جریان جنگ ویران شده‌اند مشارکت کنند.

کوروچنکو هیچ اشاره‌ای به منبع ادعای خود نکرده است و مسکو و پیونگ‌یانگ نیز هیچ گونه اعلامیه یا بیانیه‌ای در تایید این ادعا منتشر نکرده‌اند.

البته خبرگزاری روسی «رگنام» در گزارشی به نقل از یکی از نمایندگان پارلمان روسیه، به پیشنهاد کره شمالی برای اعزام نیرو به روسیه اشاره کرده است.

«سرگی میرونوف» از نمایندگان پارلمان روسیه گفته است: «من معتقم که بدون اغراق این یک لحظه تاریخی است. که هم در تعمیق روابط با کره شمالی و هم تاسیس جمهوری‌های آزاد شده دونباس نمایان خواهد شد».

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود اضافه کرد که کره شمالی از طریق کانال دیپلماتیک، تمایل خود برای حمایت از جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را ابراز داشته که این حمایت از طریق اعزام 100 هزار نیرو به دونباس و همچنین تقویت روابط تجاری با روسیه حاصل خواهد شد.

در گزارش این خبرگزاری آمده است: «پیونگ‌یانگ می‌تواند واحدهای تاکتیکی خود را به دونباس اعزام کرده و در مقابل غلات و انرژی از دو جمهوری لوهانسک و دونتسک دریافت کند».

اظهارات دیگری نیز در برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری روسی در این باره منتشر شده است اما تاکنون هیچگونه مقام رسمی در کرملین یا پیونگ یانگ این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

روسیه از پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. روسیه بر این باور است که به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی بحران کنونی اوکراین روی داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که مسکو برای پاسخ گفتن به تحرکات ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، گزینه‌های مختلفی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها