تداوم درگیری‌های میان نیروهای اماراتی و سعودی در شبوه

تداوم درگیری‌های میان نیروهای اماراتی و سعودی در شبوه
چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 10:56

استان شبوه در یمن شاهد درگیری‌های مستمر میان نیروهای طرفدار دولت مستعفی و نیروهای «شورای انتقالی جنوب» است که طی آن تعدادی از طرفین و همچنین شماری غیرنظامی کشته شدند.

العالم- یمن

به گزارش العالم به نقل از الجزیره، درگیری‌ها در شبوه روز گذشته نیز میان طرفداران دولت مستعفی و نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب- که تحت حمایت امارات است- ادامه دارد که در نتیجه آن، شماری از جمله غیرنظامی کشته و یا زخمی شدند.

در حالی‌که آمارهای مختلفی درباره میزان تلفات انسانی این خشونت‌ها منتشر شده، یک منبع در استان شبوه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته در جریان این درگیری‌ها ۶ غیرنظامی جان‌شان را از دست دادند.

منبع مذکور تصریح کرد درگیری‌های روز سه‌شنبه پراکنده بود و شهر «عتاق» مرکز شبوه از نظر نظامی به دو بخش تقسیم شده و هر طرفی مناطقی از آن را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

تنش امنیتی در عتاق از دو روز پیش و به دنبال تصمیم «عواد بن الوزیر» استاندار شبوه مبنی بر برکناری «عبد ربه لعکب» فرمانده نیروهای ویژه( وابسته به دولت مستعفی) آغاز شده است.

نیروهای وابسته به دولت مستعفی می‌گویند برکنار کردن فرمانده نیروهای ویژه جزو اختیارات استاندار نیست بلکه چنین حکمی از سوی وزیر کشور صادر می‌شود.

در همین حال، شورای ریاستی یمن نسبت به تبعات این حوادث تأسف‌بار بر جبهه داخلی و پیامدهای اقتصادی و انسانی آن هشدار داد.

استان شبوه به دلیل غنی بودن از نفتِ از مهم‌ترین استان‌های یمنی است و همچنین شامل تاسیسات گازی «بلحاف» است که یکی از مهم‌ترین تاسیسات نفتی در کشور محسوب می‌شود.

در حالی درگیری‌ها و تبادل اتهامات همچنان بین دولت مستعفی- تحت حمایت سعودی- و شورای انتقالی جنوب ادامه دارد که این دو طرف در 5 نوامبر 2019 در ریاض توافقنامه‌ای امضا کردند و پس از تشکیل به اصطلاح «شورای ریاستی» در آوریل گذشته، وارد شراکت شدند.

در تحولی دیگر، «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن طی گفت‌وگویی با الجزیره، خواستار تمدید آتش‌بس میان دولت مستعفی و دولت نجات ملی در صنعا شده است. او گفته است آتش‌بس باید پایدار باشد.

در حالی که صنعاء بر ضرورت بازگشایی راه‌های انسانی جهت کاهش رنج ملت یمن تاکید دارد، دولت مستعفی و متحدان ائتلاف سعودی خواستار بازگشایی راه‌های بیشتری برای انتقال نیروها و تجهیزات خود در این منطقه راهبردی هستند.

پربیننده ترین خبرها