ترامپ: ژنرال‌های من وفادار نبودند

ترامپ: ژنرال‌های من وفادار نبودند
چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 17:33

اخیرا در یک کتاب جدید افشا شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در جایی گلایه کرده بود که ژنرال‌های او مثل ژنرال‌های «آدولف هیتلر» کاملا وفادار نیستند.

العالم_آمریکا

پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت، این اظهارات عجیب و غریب دونالد ترامپ خطاب به «جان کِلی» رئیس دفتر وقت رئیس جمهور آمریکا ابراز شده بود.

دونالد ترامپ خطاب به بالاترین دستیار خود یعنی جان کلی رئیس دفتر وقت کاخ سفید اعتراض کرد و گفت دوست دارد ژنرال‌های ارشد آمریکایی از جمله چهره‌های نظامی بازنشسته، نسبت به او وفاداری مطلق و بی، چون و چرا داشته باشند!

ترامپ به آلمان نازی به عنوان الگویی در این زمینه اشاره کرده بود.

گزارشگران نیویورکر و نیویورک تایمز گزارش دادند که ترامپ در اظهاراتی عجیب از دستیار ارشد خود (جان کِلی) که خود او نیز یک ژنرال چهارستاره در فرماندهی جنوب ارتش آمریکا بود گفته بود "چرا شما نمی‌توانید مثل ژنرال‌های آلمان باشید؟ ".

طبق گزارش ها، آقای کلی که مات و مبهوت شده بود در واکنش به صحبت‌های ترامپ گفته بود: "کدام ژنرال ها؟ " که ظاهراً آقای ترامپ به آن پاسخ داد: «ژنرال‌های آلمانی در جنگ جهانی دوم».

جان کِلی سپس خطاب به رئیس جمهور (ترامپ) گفته بود: "آیا می‌دانید که آن ژنرال‌ها سه بار سعی کرده بودند هیتلر را بکشند و تقریباً موفق شدند؟ ".

اما رئیس جمهور در واکنش به صحبت‌های جان کلی، روایت خود از تاریخ را بیان کرد.

ترامپ به دستیار خود گفته بود: «نه، نه، نه، آن‌ها کاملاً به او وفادار بودند».

گزیده‌هایی از این مکالمات روز دوشنبه در نیویورکر منتشر شد.

کتاب " تفرقه افکن: ترامپ در کاخ سفید" به قلم پیتر بیکر و سوزان گلاسر قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود.

جان کلی در نیمه نخست از چهار سال ریاست جمهوری پر فراز ونشیب ترامپ به عنوان رئیس دفتر او کار کرد.

جان کلی پس از خروج راینس پریباس به کاخ سفید پیوسته بود. او برای گروه جنجالی از وفاداران به ترامپ در کاخ سفید اقداماتی کرده بود تا نظم را برقرار کند که از جمله شامل درگیری با «استیو بنن»، رئیس سابق وبسایت خبری و نظری آمریکایی "بریتبارت نیوز" می‌شود. جان کلی در نهایت او (استیو بنن) را برکنار کرد.

جان کلی در اوایل ژانویه ۲۰۱۹، دولت را ترک کرد. با کمال تعجب، اظهاراتی که در روز دوشنبه گزارش‌هایی درباره آن‌ها منتشر شد، اولین سخنانی نیست که تایید می‌کند رئیس جمهور سابق (ترامپ) متهم است در گفتگو با آقای کلی، در مورد آلمان نازی و رهبری آن (آدولف هیتلر) صحبت‌هایی بیان کرده بود.

گفته می‌شود که ترامپ در جریان سفر سال ۲۰۱۸ به فرانسه در کنار مشاوران ارشد خود به آقای کلی گفته بود: "خب، [آدولف]هیتلر کار‌های خوبی انجام داد".

مایکل بِندر از وال استریت ژورنال اولین کسی بود که این خبر را در قالب کتاب خود در مورد ریاست جمهوری ترامپ، بیان کرده بود. پس از انتشار کتاب، آقای ترامپ از طریق یک سخنگوی این اظهارات رد کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری اش روابط پراختلافی با مقامات ارشد نظامی آمریکا داشت.

در ابتدا به نظر می‌رسید که او با اعطای تعدادی از سمت‌های رده بالا در کاخ سفید، از جمله رئیس ستاد، به ژنرال‌های بازنشسته مانند کلی و «جیمز متیس»، به دنبال همسویی دولت با دیدگاه‌های تشکیلات نظامی آمریکا بوده باشد.

اما ترامپ در پایان دوران ریاست جمهوری اش، آشکارا مورد بی مهری همان افراد بازنشسته قرار گرفت، آن‌ها نیز مورد بی مهری او قرار گرفتند. ترامپ مجددا سراغ سیاستمداران و وفادارانی رفت که بخش زیادی از حلقه نزدیک او را تشکیل می‌دادند.

در ژوئن ۲۰۲۰، ترامپ هدف برخی از شدیدترین انتقادات یک عضو سابق دولتش قرار گرفت، همان زمان که ماتیس در واکنش به استفاده از پلیس برای پاکسازی معترضان مسالمت آمیز در پارکی در مقابل کاخ سفید، واکنش نشان داد و گفت هدف از این کار این بود که رئیس جمهور بتواند عکس یادگاری بگیرد.

ماتیس در آن زمان نوشت: «دونالد ترامپ اولین رئیس جمهوری در طول عمر من است که سعی نمی‌کند مردم آمریکا را متحد کند - حتی تظاهر به تلاش هم نمی‌کند. در عوض او سعی می‌کند ما را از هم جدا کند.»

خبرگزاری صداوسیما

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها