گزارش تحقیقی از تبدیل بزرگ ترین تاسیسات درآمدزای یمن به پادگان نظامی امارات+ تصاویر

گزارش تحقیقی از تبدیل بزرگ ترین تاسیسات درآمدزای یمن به پادگان نظامی امارات+ تصاویر
شنبه 22 مرداد 1401 - 12:05

جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود می‌شود که بحران انسانی بی‌سابقه‌ای بر این کشور حاکم شده و یمنی‌ها از منابع طبیعی و ثروت کشورشان محروم هستند و ائتلاف سعودی- که تحت حمایت آمریکا است- به چپاول و سیطره بر بیشتر ثروت یمن به‌ویژه نفت و گاز ادامه می‌دهد و مانع از صادرات آن می‌شود.

العالم- یمن

به گزارش العالم، سایت "عرب ژورنال" با انتشار گزارشی تحقیقی آورده است: در این تحقیق به تاسیسات گازی «بلحاف» از مهم‌ترین تاسیسات درآمدزای یمن اشاره خواهیم کرد که تحت نظارت شرکت گاز مایع یمن است و تولید آن در سال ۲۰۰۹ آغاز شده و ظرفیت تولید این پروژه ۶.۷ میلیون تن است که درآمد سالیانه‌ای نزدیک به ۴ میلیارد دلار دارد.

در ۴ آوریل ۲۰۱۵، شرکت گاز یمن از توقف صادرات گاز مایع از این تاسیسات در نتیجه وخامت اوضاع خبر داد و یک سال بعد، دولت مستعفی موافقت کرد بخشی از تاسیسات بلحاف به عنوان پایگاه نیروهای طرفدار آن مورد استفاده قرار بگیرد و از آن زمان تا به امروز، امارات همچنان این تاسیسات را از طریق نیروهای وفادار به خود کنترل می‌کند و یمنی‌ها را از صادرات گاز مایع محروم کرده است.

ما از طریق منابع بسیاری سعی کردیم بفهمیم که امارات در این مرکز چه می‌کند و چه نوآوری‌هایی در آن انجام داده است.

قبل از آنکه اطلاعات به‌دست آمده از منابع مختلف را فهرست‌بندی کنیم به طور مختصر به بررسی اقدامات امارات در این تاسیسات می‌پردازیم. از بررسی لابه‌لای نقشه‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای، معلوم می‌شود که امارات اقدام به ایجاد باندهای پراوازی زیادی برای نشت و برخاست پرنده های آپاچی مبادرت کرده و آنها را توسعه داده است.

تصویر(الف) شامل ۶ سکوی فرود و کارگاه‌هایی برای تعمیر و نگهداری است و همچنین سامانه های هوایی باتریوت‌ در آنجا مستقر شده‌اند و ما سعی کردیم این موضوع را از طریق منابع مختلف تایید کنیم.

در تصویر دیگری که اقدام امارات برای ایجاد این سکوها با این تعداد را به تصویر کشیده است، تصویرگر نیت امارات است که تا امروز از عقب‌نشینی از این تاسیسات خودداری می‌کند هر چند که پیش از این بارها از عقب‌نشینی خود خبر داده است.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که پشت پرده تمام این اقدامات نظامی در این تاسیسات چیست؟ پاسخ این است؛ اقداماتی که هیچ‌گونه نیازی به آن احساس نمی‌شود مگر طولانی کردن سیطره امارات بر آن و سرگرم کردن مردم استان شبوه به درگیری‌های دیگر.

با مقایسه کردن تصاویر منتشر شده بر روی نقشه‌های قبل از سال ۲۰۱۵، مشخص می‌شود که چنین سازه‌ها و رخدادهایی در آن تاسیسات نبوده است.

در سمت دیگر تاسیسات، که در تصویر (E) نشان داده است، یک پهپاد مشاهده می‌شود که امارات از آن برای رصد تحرکات رهبران و گروه‌های نظامی مخالف استفاده می‌کند.

در تصویر( عین) دو فروند هواپیمای ارتش یمن- وابسته به دولت مستعفی- مشاهده می‌شود و همانطور که مشخص است این هواپیماها کاملا از خدمت خارج شده‌اند و اگر حضور امارات در این تاسیسات نبود، این هواپیماها قابل تعمیر و راه‌اندازی مجدد بود.

تصاویر نقشه ها همچنین بسیاری از ساختمان‌های جدید به همراه سنگرها و تصاویر خودروهای نظامی را نشان می‌دهند که به این معنی است امارات این تأسیسات را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده است.

پیشتر وب‌سایت انگلیسی «میدل ایست آی» در گزارشی، پرده از توطئه‌های امارات در بندر نفتی «بلحاف» ‌در استان شبوه یمن برداشت که آن را به یک پادگان نظامی تبدیل و همچنین در آنجا زندان‌های مخفی ایجاد کرده است.

در این زمینه، اطلاعاتی که از منابع مختلف نظامی به‌دست آورده‌ایم حضور نظامیان فرانسوی در این تاسیسات را مورد تایید قرار می‌دهند.

در حالی‌که گزارش‌ها از تحرکات آمریکا و فرانسه برای راه‌اندازی تاسیسات گازی بلحاف و ازسرگیری صادرات گاز حکایت دارند ولی اطلاعاتی که به دست‌مان رسیده است، نشان می‌دهند بعد از عقد قرارداد شرکت توتال با امارات برای صادرات گاز، فرانسه در تداوم وضعیتِ مرحله قبل از قرارداد نقش‌افرینی می‌کند.

در مجموع، بر اساس قیمت‌های بازار جهانی بهای یک واحد حرارتی گاز مایع 40 دلار است در حالی‌که قبل از سال 2014، این واحد به قیمت 3 دلار به فروش می‌رسید. با این اوصاف، می‌توان تصور کرد که در صورت متوقف نشدن فعالیت در این تاسیسات، یمنی‌ها چه میزان درآمدی می‌توانستند به‌دست بیاورند.

در نتیجه کنترل امارات بر این تاسیسات و وارد شدن این وضعیت به هشتمین سال خود، میزان خسارت حاصل از این توقف فعالیت ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

هدف ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا در این جنگ که علیه یمن به راه انداخته است- طبق ادعای رسانه‌های همسو- نجات شهروندان یمنی است اما واقعیت دقیقا برعکس است و آن خفقان و گرسنگی بیش از 30 میلیون یمنی است.

پربیننده ترین خبرها