بررسی اختلافات میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی

بررسی اختلافات میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی
شنبه 22 مرداد 1401 - 16:03

کارشناسان معتقدند که علت اختلاف میان جنبش صدر و چارچوب هماهنگی در تفاوت دیدگاه‌ آنان نسبت به موضوع انحلال مجلس و انتخابات زودهنگام است.

العالم – نظرکده

رهبران ائتلاف الفتح می گویند که انحلال مجلس نمایندگان باید با تصمیم ملی انجام شود نه با تصمیم حزبی یا منطقه ای لذا سنی ها، کردها و شیعیان باید درباره این تصمیم توافق کنند.

رهبران ائتلاف الفتح با اشاره به اینکه این موضوع علت اصلی اختلاف میان چارچوب و جریان است، گفتند که چارچوب معتقد است انحلال مجلس باید مطابق با قانون اساسی باشد.

چارچوب هماهنگی نظارت دولت فعلی بر انتخابات زودهنگام را رد کرده و بر لزوم تشکیل یک دولت جدید که توسط پارلمان انتخاب شود، تاکید دارد تا در صورت موافقت با انتخابات زودهنگام، این انتخابات را مدیریت کند.

رهبران ائتلاف الفتح گفتند که انتخابات زودهنگام باید پس از تغییر کمیساریای انتخابات و تغییر قانون فعلی انتخابات برگزار شود.

رهبران ائتلاف الفتح معتقدند که چارچوب هماهنگی با انتخابات زودهنگام مشکلی ندارد بلکه این موضوع اساسا خواسته چارچوب بود که پس از اعلام تقلب در انتخابات مطرح شد، لذا در صورت توافق تمام گروههای عراقی، چارچوب نیز از آن استقبال می کند.

کارشناسان معتقدند عملکرد سیاسی جریان صدر قانع کننده نیست، به این دلیل که وارد مجلس شد اما به یکباره از آن خارج شد، سپس به یکباره از موضعش عدول کرد و پس از آن به یکباره خواستار برگزاری انتخابات جدید شد.

آنان گفتند که جریان صدر خود را معمار قانون انتخابات می‌داند و معتقد است که بر دولت الکاظمی مسلط است و همان طرفی است که انتخابات را در سایه این دولت به تعویق انداخته است.

به گفته کارشناسان، این رفتار باعث شد منتقدان جریان دیگر باور نکنند که جریان صدر قادر است عراق را از بحران، خارج و مشکلات سیاسی آن را حل یا درگیری های سیاسی را مدیریت کند.

آنان گفتند که ناتوانی جنبش صدر در مدیریت درگیری سیاسی، باعث ناتوانی آن در مدیریت جامعه چند صدایی عراق می شود که دارای تعددگرایی حزبی، نژادی، سیاسی و قومی است.

به گفته کارشناسان، چارچوب هماهنگی بود که بیش از 9 ماه روند تشکیل دولت را مختل کرد و به همین دلیل حتی دو حزب کرد نتوانستند بر سر معرفی رئیس جمهور به توافق برسند.

آنان گفتند استراتژی تظاهرات همیشه مبتنی بر ارسال پیام های مثبت و منفی است اما پیام های تظاهرات اخیر در عراق منفی است، به ویژه از طرف حزبی که رویای تشکیل دولت را در سر می پروراند، در حالی که تظاهرات رو به گسترش است و تمام استانهای عراق را شامل خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها