العالم بررسی می کند؛ موافقان و مخالفان انتخابات زودهنگام در عراق

شنبه 22 مرداد 1401 - 22:43

پرونده انتخابات زودهنگام با وجود تمام تنش ها همچنان بلاتکلیف مانده است.

العالم ـ عراق

حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که در صورت موافقت تمام طرف های سیاسی با انتخابات زودهنگام و تعهد تمام طرف ها به پذیرش نتایج نهایی آن، در این صورت می توان انتخابات زودهنگام برگزار کرد. حزب دموکرات کردستان در حالی موضع قطعی خود را اعلام کرد که هواداران "چارچوب هماهنگی" همچنان نزدیک منطقه خضرا برای حمایت از مشروعیت و تشکیل دولت ملی تحصن کردند و هواداران جریان صدر بر خواسته خود مبنی بر انحلال پارلمان تاکید می کنند.

پرونده انتخابات زودهنگام با وجود تمام تنش ها همچنان بلاتکلیف مانده است. برخی از نیروهای سیاسی عراق با آن موافق و برخی دیگر مخالفند. برخی آن را راه حلی برای بحران فعلی می دانند و برخی دیگر آن را معضلی جدید برای کشور عنوان می کنند.

در حالی که هواداران "چارچوب هماهنگی" نزدیک منطقه خضرا در بغداد به منظور حمایت از مشروعیت در عراق و تسریع در تشکیل دولت ملی و انتخاب رییس جمهور تحصن کرده اند، هواداران جریان صدر با ادامه دادن به تحصن خود در منطقه خضرا، بر خواسته خود مبنی بر انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام اصرار و پافشاری می کنند.

در این میان، نگاه ها به سمت دیگر نیروهای سیاسی کشور از جمله احزاب کرد معطوف شده است؛ کردها همواره طرفی قوی در فرایند سیاسی کشور و تشکیل دولت بوده اند. اینک حزب دموکرات کردستان موضعش در خصوص انتخابات زودهنگام را اعلام کرده است؛ اما این موضع با رویکردهای متحدش(جریان صدر) هماهنگ نبوده است.

حزب دموکرات بر این عقیده است که فقط پس از توافق تمام طرف های سیاسی بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام و تعهد تمام طرف ها به پذیرش نتایج آن، می توان این انتخابات را برگزار کرد.

موضع حزب دموکرات کردستان به موضع رقیبش حزب اتحادیه میهنی نزدیک است؛ حزب اتحادیه میهنی که از متحدان "چارچوب هماهنگی" به شمار می آید، بر ضرورت گفتگو به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری و زد و خورد تاکید کرد.

ائتلاف السیاده به ریاست "محمد حلبوسی" رییس پارلمان عراق نیز به رغم هماهنگی دیدگاهش با جریان صدر، اما تا این لحظه سکوت اختیار کرده است.

سخن آخر آنکه اجماع و توافق نظر تمام طرف ها بر سر انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام و نیز وجود سازوکار مناسب برای آن، دو عنصر اصلی برای هرگونه تصمیم گیری در این خصوص است؛ حال آنکه ممکن است روزهای آتی در عراق شاهد اتفاقات ناگهانی تازه ای باشد.

پربیننده ترین خبرها