تاکید العامری و مسرور بارزانی بر گفتگوی جریان های سیاسی برای گذر از بحران عراق

تاکید العامری و مسرور بارزانی بر گفتگوی جریان های سیاسی برای گذر از بحران عراق
يکشنبه 23 مرداد 1401 - 21:56

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح و «مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق بر لزوم گفت وگو برای نزدیک کردن دیدگاه های جریان های سیاسی و گذر از بحران کنونی این کشور تاکید کردند.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش پایگاه خبری کردستان ۲۴ ، دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که « مسرور بارزانی » امروز ( یکشنبه ) در اربیل با « هادی العامری » رئیس ائتلاف فتح دیدار و با وی آخرین تحولات اوضاع عراق و روابط بین اربیل و دولت مرکزی عراق را بررسی کرد.

در این بیانیه به نقل از « العامری » آمده است که اقلیم کردستان عراق و مسئولان آن نقش فعالی در معادلات سیاسی عراق دارند که این امر می طلبد که همه طرف ها و اجزای تشکیل دهنده جامعه عراق به سوی گفت‌ و گو حرکت کنند و تلاش‌های خود برای نجات عراق از وضعیت خطرناکی که شاهد آن هستیم را افزایش دهند.

نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز حمایت همه جانبه خود از مذاکرات و گفت و گوها بر اساس اصل پذیرش طرف مقابل و افزایش اعتماد بین همه اجزای ساختار سیاسی عراق اعلام کرد و گفت: اجزای سیاسی عراق دارای منافع مشترک هستند و می توانند مبنای خود را نزدیکی و حل مشکلات قرار دهند.

مسروز بارزانی همچنین تاکید کرد که اجرای قانون اساسی به نفع همه است و عراق را در مسیر پیشرفت، آسایش و رفاه قرار می دهد.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق در سفر به اقلیم کردستان عراق با « مسعود بارزانی » رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

بر اساس بیانیه دفتر بارزانی در این دیدار که در منطقه صلاح الدین در اقلیم کردستان عراق برگزار شد، مسعود بازرانی بر اهمیت انجام اقدامات برای پایان دادن به بحران سیاسی در عراق تاکید کرد.

دفتر بارزانی اضافه کرد که دو طرف درباره اوضاع سیاسی و آخرین تحولات عراق و موانع پیش روی روند سیاسی تبادل نظر و بر لزوم گام برداشتن طرف ها در جهت حل مشکلات و افزایش تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سیاسی تاکید کردند.

از سوی دیگر دفتر « هادی العامری » نیز با صدور بیانه ای با اشاره به اینکه رئیس ائتلاف فتح امروز با « مسعود بارزانی » رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص تحولات سیاسی و تحولات بحران کنونی گفت و گو کرد، افزود: طرفین در این دیدار درباره اوضاع سیاسی، آخرین تحولات عراق و موانع پیش روی روند سیاسی تبادل نظر کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در این دیدار بر لزوم گام برداشتن طرف ها در جهت رسیدگی به مشکلات و تمرکز تلاش خود برای عبور از بحران سیاسی تاکید کردند.

براساس بیانیه دفتر العامری، وی همچنین با رئیس جماعت اسلامی العدل در اربیل دیدار و گفت وگو کرد.

سفر العامری به سلیمانیه

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از دیدارهای خود در اربیل یکشنبه شب برای انجام دیدارهایی با دیگر مسئولان کَرد عراقی وارد شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان این کشور شد.

براساس گزارش منابع خبری، العامری در سلیمانیه با «بافل طالبانی» رئیس اتحادیه میهنی و «شاسوار عبدالواحد» رئیس جنبش الجیل الجدید برای برون رفت از انسداد سیاسی کنونی عراق بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

رئیس ائتلاف الفتح پیش از سفر کنونی خود به اقلیم کردستان عراق با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بغداد دیدار و درباره اوضاع کشور رایزنی کرده بود.

وی همچنین با «مثنی عبدالصمد السامرائی» رئیس ائتلاف «العزم» در بغداد دیدار و اوضاع سیاسی کنونی و راه‌های حل آن را بررسی کرد.

السامرائی گفت که برای برون رفت از بحران کنونی عراق باید همه طرف ها به پای میز مذاکره بنشینند.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

در مقابل تظاهرات و تحصن صدریها، چارچوب هماهنگی نیز کمیته حمایت از مشروعیت و نهادهای قانونی را تشکیل داد. این کمیته روز جمعه از حامیان دفاع از مشروعیت در بغداد و استان های بصره و نینوا خواست تا به خیابانها بیایند و بر این امر تاکید کنند. پس از تظاهرات گسترده حامیان دفاع از مشروعیت، کمیته یاد شده تحصن نامحدود را در کنار دیوارهای منطقه سبز در مرکز بغداد اعلام کرد؛ جایی که صدریها در درون آن و ساختمان و محوطه اطراف آن تحصن کرده اند.

پربیننده ترین خبرها