اظهارات ضدایرانی و تحریک‌آمیز بلینکن به بهانه حمله به سلمان رشدی

اظهارات ضدایرانی و تحریک‌آمیز بلینکن به بهانه حمله به سلمان رشدی
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 08:46

مقامات آمریکایی، حمله به نویسنده رمان موهن «آیات شیطانی» را بهانه دیگری برای انتقاد از دولت ایران قرار دادند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با مطرح کردن اظهاراتی خلاف واقع، از ایران به دلیل آنچه اتخاذ «مواضعی تحریک‌آمیز درباره سلمان رشدی، نویسنده مرتد رمان آیات شیطانی،» نامید انتقاد کرد.
وی در بیانیه‌ای از سلمان رشدی به عنوان یک «ادیب بزرگ» نام برد و تلاش‌های او در دفاع از حق جهانی آزادی بیان، آزادی مذهب و عقیده و آزادی مطبوعات را ستایش کرد.
بلینکن مدعی شد دولت ایالات متحده نیز همسو با تمام کسانی است که در ایالات متحده و سراسر جهان نگران سلمان رشدی و شرایط او به دنبال این «حمله شنیع» هستند.
سلمان رشدی، نویسنده انگلیسی هندی‌تبار، روز جمعه پیش از آغاز سخنرانی خود در چاتاکوا - شهری در غرب ایالت نیویورک - با چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت. سخنگوی رشدی گفته است که این نویسنده احتمال دارد یک چشم خود را از دست بدهد.
سلمان رشدی پس از دو روز که زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار داشت دیگر از این دستگاه استفاده نمی‌کند و قادر به حرف زدن است.
آنتونی بلینکن در ادامه بیانیه خود گفت در حالی که نیروهای مجری قانون به تحقیقات خود درباره این حمله ادامه می‌دهند، او متوجه «نیروهای بدطینتی» است که «با نفرت‌پراکنی و تحریک به خشونت» به دنبال تضعیف حق آزادی بیان و مذهب و عقیده هستند.
یک دادستان در ایالت نیویورک گفته است که فرد مهاجم ۱۰ ضربه چاقو به آقای رشدی زده است.
متهم به نام هادی مطر که جوانی ۲۵ ساله‌ای ساکن شهر فئرویو نیوجرسی است، در دادگاه اتهاماتش را نپذیرفته و خود را «بی‌گناه» دانسته است.
دادستان هادی مطر را به «قتل درجه دوم» و نیز «تعرض از نوع درجه دوم» متهم کرده است.

پربیننده ترین خبرها