فاکس نیوز: بایدن باید برای افتضاح خروج از افغانستان پاسخگو باشد

فاکس نیوز: بایدن باید برای افتضاح خروج از افغانستان پاسخگو باشد
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 16:05

بکه خبری فاکس‌نیوز در گزارشی با فاجعه بار خواندن خروج دولت بایدن از افغانستان، از تلاش جمهوی‌خواهان مجلس نمایندگان برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهوری در اجرای این اقدام مفتضحانه خبر داد.

العالم_آمریکا

به گزارش شبکه خبری "فاکس نیوز"، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند به مناسبت یکسالگی خروج مفتضحانه «جو بایدن» از افغانستان، وی را پاسخگو کنند.

در گزارش درج شده در تارنمای این شبکه خبری آمده است: دولت بایدن یک سال گذشته را صرف انحراف اذهان عمومی آمریکا از پاسخگویی در مورد خروج فاجعه بار از افغانستان کرده است. کاخ سفید حتی در مسیر تلاش کنگره برای دستیابی به اطلاعات در این خصوص هم سنگ اندازی کرده و از پاسخگویی به مردم آمریکا و کهنه‌سربازان جنگ افغانستان بر سر چگونگی خروج پر هرج و مرجی که زمینه ساز ظهور مجدد القاعده در قلب افغانستان شده، طفره می رود.

فاکس نیوز در ادامه یادآور می شود: در روزهای پر آشوب تابستان سال گذشته جهان شاهد صحنه های دهشتناکی بود که از کابل مخابره می شد؛ صدها شهروند آمریکا پشت خطوط دشمن به حال خود رها شدند و میلیاردها دلار تجهیزات و جنگ افزارهای نظامی آمریکا که به دولت افغانستان داده شده بود، بدست طالبان افتاد.

وضعیت به گونه ای بود که افغان ها برای فرار از شرایط پیش آمده به بهای جانشان به یک هواپیمای نظامی آمریکایی آویزان شدند. اما آشفتگی خروج آمریکا از افغانستان تنها دامن مردم این کشور جنگ زده را نگرفت و در واپسین لحظات خروج به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی نیز منجر شد و مرگبارترین روز را برای نیروهای آمریکایی در افغانستان از سال ۲۰۱۱ به این سو رقم زد.

این رسانه تشریح کرده است: اما بایدن با انکار شرایط در تلاش برای توجیه خروج پر هیاهوی خود، خروج القاعده از افغانستان را دستاورد دولت خود دانست. هرچند کمتر از یک سال بعد، واشنگتن «ایمن الظواهری» از رهبران القاعده را در جریان یک عملیات ضد تروریستی در کابل کشت. اقدامی که نه تنها نتوانست بر ناکامی های دولت بایدن در افغانستان سرپوش بگذارد، بلکه سندی دیگر بر رد ادعای کاخ سفید در بیرون راندن گروه های تروریستی همچون القاعده بود.

این شبکه خبری آمریکایی با اشاره به تعدد شکست های راهبردی بایدن، جمهوری خواهان را در طرح پرسش از رئیس جمهوری محق دانسته و استدلال می کند: به همین دلیل جمهوری خواهان مجلس نمایندگان متعهد به پاسخگو دانستن دولت کنونی واشنگتن به خروج فاجعه بار از افغانستان شده اند. در این راستا، جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این هفته گزارشی جامع از کاستی های خروج فاجعه‌بار بایدن از افغانستان منتشر می کنند. گزارشی که در آن آمده است چگونه دولت بایدن به جای تمرکز بر یک برنامه صحیح بر تصمیماتی مبتنی بر سیاست و هراس متکی بوده است.

جمهوری خواهان معتقد هستند تناقض گویی دولت بایدن درخصوص خروج غیرمسئولانه از افغانستان به اندازه ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

این رسانه در نهایت تصریح می کند که پس از ۲۰ سال جنگ، مردم آمریکا و به ویژه سربازان سزاوار یک برنامه درست برای کاهش حضور نظامی در افغانستان بودند. اما متاسفانه دولت بایدن به جای توسعه یک راهبرد منسجم برای حفاظت از مردم آمریکا و جلوگیری از ظهور مجدد القاعده، به خروج غیرمسئولانه ای تن داد که چیزی جز یک فاجعه شرم آور و مرگبار در پی نداشت.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها