جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان گزارشی کوبنده در انتقاد از خروج بایدن از افغانستان منتشر می‌کنند

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان گزارشی کوبنده در انتقاد از خروج بایدن از افغانستان منتشر می‌کنند
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 08:55

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاوی جزئیاتی تکان‌دهنده درباره بی‌کفایتی مقامات دولت بایدن در مدیریت عملیات عقب‌نشینی از کابل است.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس گزارشی که به زودی از سوی جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا منتشر می شود، در اوج خروج ایالات متحده از افغانستان، تنها 36 مقام وزارت امور خارجه در میدان هوایی کابل برای رسیدگی به افغان هایی که سعی در خروج از کابل داشتند، حاضر بودند. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است آنها منابع زیادی برای رسیدگی به جمعیتی که ناامیدانه سعی در فرار داشتند، اختصاص داده بودند.

این رقم - که به معنای حضور "تقریباً یک افسر کنسولی به ازای هر 3 هزار و 444 نفر تخلیه شده است"، تنها یکی از چندین جزئیات فاش نشده پیشین است که در گزارش بسیار انتقادی درباره خروج هرج و مرج‌گونه ایالات متحده در اوت گذشته به آن پرداخته می‌شود.

گزارش جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که حدود یک سال پس از سقوط پایتخت افغانستان به دست طالبان منتشر می‌شود، جزئیات بیشتری را در مورد شکست دولت بایدن در برنامه‌ریزی و اجرای کافی برای خروج آمریکا از افغانستان فاش می‌کند. این گزارش که پیش نویس نهایی آن توسط سی ان ان مشاهده شده است، همچنین می گوید که دولت به درستی ماهیت وقایع روی زمین را به تصویر نکشیده است و نتوانسته طرحی را برای جلوگیری از استخدام کماندوهای آموزش دیده افغان - توسط آمریکایی ها - از سوی دشمنان آمریکا اجرا کند.

مایکل مک کال، نماینده ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در این خصوص گفت: «بسیاری از برنامه های تخلیه دولت بایدن در بهار 2021 طرح ریزی شد - برخی حتی پیش از اینکه رئیس جمهور عقب نشینی را اعلام کند. و با وجود دستاوردهای طالبان در میدان جنگ، با وجود وخامت اوضاع امنیتی، و علی رغم ارزیابی های اطلاعاتیِ تجدید نظر شده، هرگز به روز نشدند.»

در هفته‌ها و ماه‌های بعد، قانون‌گذاران هر دو حزب از دولت خواستند تا مطمئن شود برنامه‌هایی برای تضمین حفاظت از افغان‌هایی که در طول جنگ دو دهه‌ای برای ایالات متحده کار می‌کردند، از جمله گزینه‌های تخلیه وجود دارد.

هر دو وزارت امور خارجه و دفاع، بررسی های خود را در مورد عقب نشینی انجام داده اند، اما هیچ یک از وزارتخانه ها یافته هایشان را منتشر نکرده اند. به گفته یک منبع آگاه، بررسی پنتاگون در حالی ادامه دارد که وزارت امور خارجه در ماه مارس بررسی خود را به پایان رساند. تأخیر در انتشار آن تا حدی به دلیل فرآیند بررسی بین سازمانی است که با نگرانی‌هایی در مورد سیاست و اجرای مؤثر درس‌های آموخته شده ارتباط دارد.

گزارش مجلس نمایندگان نشان می دهد که اواسط جون 2021 و برای نخستین بار، سفارت ایالات متحده در کابل یک جلسه تیم برنامه ریزی عملیاتی را با اعضای ارتش ایالات متحده و دیپلمات های آمریکایی با تمرکز بر برنامه ریزی قبلی برای عملیات تخلیه غیر جنگی برگزار کرد.

این گزارش می‌گوید «عدم برنامه‌ریزی کامل دولت بایدن» پیامدهایی در پی داشت: پروازهای تخلیه «تنها با حدود 50 درصد ظرفیت خود» پنج روز پس از آغاز عملیات انجام می‌شدند. این گزارش به روند کند در دروازه‌ها و آشفتگی بیرون دروازه‌ها اشاره می‌کند - روند تخلیه دولت به اندازه ای آشفته و بی‌نظم بود که حتی کارکنان کامالا هریس - معاون رئیس‌جمهور - و بانوی اول جیل بایدن با گروه‌های خارجی تماس می‌گرفتند تا سعی کنند مردم را به خارج از کشور منتقل کنند.

این گزارش نشان می دهد کسانی که توانسته‌اند در این پروازهای تخلیه از کشور خارج شوند، به رغم نگرانی‌ها - که اکنون ثابت شده است - در مورد سلب آزادی زنان در زمان تسلط طالبان، بیشتر مرد بودند.

در این گزارش آمده است: «ما اکنون از طریق داده های وزارت امور خارجه و امنیت داخلی می دانیم که تنها تقریباً 25 درصد از کسانی که در طول این عملیات از افغانستان تخلیه شده اند زن بوده اند. این در حالی است که بر مبنای شواهد تاریخی، زنان همواره بیش از نیمی از افراد خارج‌شده در موارد اضطراری را تشکیل می دهند.»

با سقوط کابل و فرار اشرف غنی رئیس جمهور وقت افغانستان از کشور، دو مقام ارشد آمریکایی -- ژنرال کنت "فرانک" مک کنزی، رئیس وقت فرماندهی مرکزی ایالات متحده، و زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آن زمان برای افغانستان که میانجیگری بر سر توافق آمریکا و طالبان در زمان ترامپ را بر عهده داشت - با مقامات طالبان در دوحه ملاقات کردند؛ جایی که این گروه شبه‌نظامی کنترل امنیت پایتخت را به آمریکا پیشنهاد داد.

اما مکنزی شهادت داد که این پیشنهاد را رد کرد و در سپتامبر 2021 به کنگره گفت: «به این دلیل نبود که من آنجا بودم، این دستور من نبود و ما منابع لازم برای انجام آن ماموریت را نداشتیم.»

با این حال، خلیل‌زاد به کمیته گفت که فکر می‌کند «می‌توانستیم آن را بررسی کنیم». این مقام پیشین همچنین گفت که ایالات متحده به طالبان دستور نداد که به کابل وارد نشوند.

آن‌هایی که قصد فرار از شهر را داشتند، در حالی که می‌خواستند به فرودگاه برسند، مجبور شدند با تهدید طالبان دست و پنجه نرم کنند، جایی که هزاران نفر در بیرون دروازه‌ها در تلاشی مذبوحانه برای ورود به داخل و رسیدن به پروازها تجمع کردند. و در روزهای اولیه تخلیه، عملیات فرودگاه به اندازه ای ضعیف بود که گروه‌هایی از افغان‌ها خود را به باند پرواز رساندند و ناامیدانه کوشیدند خود را از هواپیماهای در حال خروج آویزان کنند.
این گزارش استدلال می‌کند در شرایطی که هرج و مرج در حال رخ دادن بود، دولت «به کرات افکار عمومی آمریکا را گمراه کرد» و می‌کوشید تا وضعیت شوم در میدان را کم‌اهمیت جلوه دهد و در عوض تصویری از شایستگی و پیشرفت ترسیم کند.

پربیننده ترین خبرها