خضر حبیب در گفتگو با العالم: شمشیر اسرائیل روی گردن همه نیروهای مقاومت است/ هیچ اختلافی در جبهه مقاومت نباید در میان باشد/ تلاش صهیونیست ها برای ایجاد تفرقه بین رزمندگان مقاومت/ جهاد اسلامی در ابتدا میانجیگری را رد و آتش بس را نپذیرفت/ از هر گروه فلسطینی که در معرض تجاوزات صهیونیست ها قرار گیرد دفاع می کنیم

خضر حبیب در گفتگو با العالم: شمشیر اسرائیل روی گردن همه نیروهای مقاومت است/ هیچ اختلافی در جبهه مقاومت نباید در میان باشد/ تلاش صهیونیست ها برای ایجاد تفرقه بین رزمندگان مقاومت/ جهاد اسلامی در ابتدا میانجیگری را رد و آتش بس را نپذیرفت/ از هر گروه فلسطینی که در معرض تجاوزات صهیونیست ها قرار گیرد دفاع می کنیم
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 21:03

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در گفتگو با العالم تاکید کرد: همه گروه های فلسطینی باید بدانند در صورت حمله به صهیونیست ها به هرگروهی باید در یک سنگر قرار بگیرند.

العالم _ فلسطین اشغالی

شبکه العالم در این قسمت از برنامه "ضیف والحوار" میزبان شیخ "خضر حبیب" از رهبران بارز جنبش جهاد اسلامی بود و با ایشان درباره مقاومت جهاد اسلامی در میدان‌ها و سرنوشت آتش‌بس به گفت‌وگو نشست.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

العالم: قبل از ترور تیسیر الجهبری، نشانه‌هایی از موفقیت‌آمیز بودن میانجیگری‌ها دیده می‌شد، پس چه شد؟ آیا اسرائیل به مصری‌ها از پشت خنجر زد؟

حبیب: قبل از این تجاوز رژیم اشغالگر، جنبش جهاد اسلامی با میانجیگری مصری به شکل خوبی تعامل می‌کرد ولی به نظر می‌رشد دشمن از مدت‌ها قبل این حمله را طراحی کرده بود. اسرائیل از این شرایط سوء‌استفاده کرد و جنبش جهاد اسلامی به دلیل اینکه از طریق اخبار از آماده‌باش اسرائیل خبردار شد، اعلام آماده‌باش کرد؛ زیرا مقاومت برای دفاع از ملت فلسطین آماده است و بایستی جهاد اسلامی هوشیاری و آمادگی برای مقابله با هرگونه خطرات احتمالی را داشته باشد ولی اسرائیل عهدشکنی کرد و به تعهداتش پایبند نشد و از پشت به میانجیگری مصری خنجر زد و تجاوز بزدلانه علیه جهاد اسلامی را با ترور تیسیر الجعبری و برخی دیگر از فرماندهان این جنبش آغاز کرد.

العالم: بعد از شهادت شهید تیسیر الجعبری و یارانش، تصمیمی سریع از سوی جهاد اسلامی برای پاسخگویی اتخاذ شد یا اینکه با نیروها و گروه های دیگر رایزنی شد؟

حبیب: پس از این که جهاد اسلامی با این جنایت بزرگ مواجه شد، قطعاً پاسخ ضروری بود و نیازی به مشورت نداشت. بنابراین بلافاصله پس از دفن اجساد مطهر، جنبش، اقدام به موشک باران شهرها و روستاهای صهیونیستی کرد و نبرد آغاز شد، چرا که مقاومت و جنبش جهاد اسلامی برای دفاع از مردم فلسطین و فرزندان مظلوم آن در برابر جنایات صهیونیست ها ایجاد شده که فرقی میان این مردم قائل نیستند.

تلاش صهیونیست ها برای ایجاد تفرقه بین رزمندگان مقاومت/ همه گروه های فلسطینی باید بدانند در صورت حمله به هرگروهی باید در یک سنگر قرار بگیرند

العالم : رژیم صهیونیستی کوشید جهاد اسلامی را محدود و وانمود کند که نبرد فقط با جهاد اسلامی است و هیچ طرفی جز این جنبش در تیررس اهدافش نیست، اما قربانیان این حمله 47 شهید بود که بیشتر آنها از جهاد اسلامی نبودند بلکه از کودکان و زنان بودند، لذا این ادعای دشمن نادرست است، چگونه شما با نشان دادن موضع واحد مقاومت مانع آن شدید که مردم این دروغ دشمن را باور کنند؟

حبيب: دشمن صهيونيستي هميشه قصد دارد جغرافيای فلسطين را تجزیه و میان مردم و حتی رزمندگان تفرقه ایجاد کند که در نبرد اخیر نیز اینگونه بود، دشمن صهیونیستی نه فقط جنبش جهاد اسلامی بلکه تمام مردم فلسطین را هدف قرار می دهد. یقیناً عدم حضور جهاد اسلامی در نبرد به دشمن صهیونیستی این جسارت را می‌دهد که علیه جنبش جنایات بیشتری انجام دهد، این درسی است که همه باید بیاموزند نه فقط جنبش جهاد اسلامی، لذا همه گروه های فلسطینی باید بدانند در صورتی که به ما حمله شود باید در یک سنگر قرار بگیریم به این دلیل که دشمن همه ما را به طور یکسان هدف قرار می دهد. بنابراین ما نباید اجازه دهیم که دشمن صهیونیستی بین رزمندگان مقاومت فلسطین اختلاف و تفرقه افکنی کند، زیرا چنین مساله ای بسیار خطرناک بوده و موفقیت بزرگی برای دشمن صهیونیستی به قیمت نابودی مردم و حق ما برای دفاع از فلسطین است.

العالم: سوالی که مردم فلسطین و حتی ما خبرنگاران داریم، این است که چرا گردان های القسام در نبرد مشارکت نکرد درحالی که یحیی السنوار رهبر جنبش حماس پیشتر وعده داده بود که در هر نبردی در آینده در ضربه نخست، هزار و 111 موشک شلیک خواهد کرد؟ آیا شما در جنبش جهاد اسلامی دلایل مشخصی دارید که این مسئله را توجیه کند؟

حبیب: پاسخ این سوال را باید جنبش حماس و گردان های القسام بدهند.

العالم: من درباره آنچه به شما رسیده است سوال می کنم؟

حبیب: البته آنان به طور قطع اطلاعاتی دارند با این حال به طور فرض حتی اگر چنین اطلاعاتی هم باشد، جنبش حماس نباید در این چالش واقعا خطرناک بیافتد، چالشی که از اتفاقی شوم و نامبارک برای واقعیت غزه خبر می دهد، منطقه ای ویران شده که به شدت ضربه دیده و تحت محاصره است و این در حالی است که همه ما در تیررس اسرائیل هستیم و شمشیر اسرائیل روی گردن همه ما است. بر همین اساس از نظر من، اگر اشکالات و اختلافاتی در میان می بود، این امکان وجود می داشت که آنها را در یک نشست حل و فصل کرد یعنی از طریق گفتگوی ملی همراه با مسئولیت پذیری بین جنبش جهاد اسلامی و بین گردان های القسامِ جنبش مقاومت اسلامی حماس به ویژه آنکه روابط بین آن دو روابطی محکم و استوار است و بین دو جنبش روابط دوستانه و صمیمی وجود دارد. اگر اختلافات و اشکالاتی در میان می بود، این امکان وجود می داشت که همه این موارد در یک نشست برطرف شود و ما همگی در این چالش نیافتیم، چالشی که واقعا به زیان جنبش های مقاومت و به طور کلی به زیان مقاومت است.

مقاومت در وضعیت خوبی قرار دارد

العالم: جنبش جهاد اسلامی تا آخرین لحظه و آخرین دقیقه بعد از توافق آتش‌بس همچنان حملات موشکی انجام می‌داد این بدان معناست که این جنبش برای مدت طولانی‌تری اماده می‌شد و می‌توانست برای مدت طولانی‌تری در این نبرد مقاومت کند. برخی از جمله رژیم اشغالگر تلاش می‌کنند وانمود کنند حمله به جهاد اسلامی کوبنده بود و این، توان مقاومت جهاد اسلامی را تضعیف خواهد کرد. همزمان من خبری در رسانه‌های اسرائیل- مشخصا رادیو ارتش این رژیم- خواندم مبنی بر اینکه جنبش جهاد اسلامی در حال آماده شدن بود. این منبع گفت: تلاش‌های جهاد اسلامی برای پرتاب یک پهپاد به سمت سکوی گازی تمر رصد می‌شود. آیا این بدان معنا نیست که بر خلاف ادعای اسرئیل، مقاومت در وضعیت خوبی قرار دارد؟

حبیب: مقاومت در وضعیت خوبی قرار دارد و انشاالله این وضعیت مداوم است و تا زمانی‌که اراده فلسطینیان قوی باشد حرکت به سمت قدس ادامه دارد و نابودی این رژیم که جایگاهی در منطقه ندارد، حتمی است؛ زیرا فلسطین و مردم فلسطین با جهاد، صبر و استقامت، دشمن صهیونیست را ریشه‌کن خواهند کرد و با ادامه این نبرد، فلسطین را بازپس خوهیم گرفت و رژیم اشغالگر، به اذن خداوند نابود خواهد شد و ملت فلسطین به وطن‌شان که از آن آواره شده‌اند، بازخواهند گشت. این نبرد را تا آزادسازی قدس، ادامه خواهیم داد.

در مبارزه با دشمن صهیونیستی هیچ خط قرمزی وجود ندارد

العالم: پیشرفت در قدرت پهپادی مقاومت ایجاد شده، و این موضوع باعث سردرگمی رژیم اشغالگر شده است. در جریان نبرد اخیر، صحبت از آن بود که یک فروند پهپاد جهاد اسلامی وارد فلسطین اشغالی شده است و ارتش اسرائیل نیز به حالت آماده‌باش درآمده؟

حبیب: در مبارزه ما با دشمن صهیونیستی هیچ خط قرمزی وجود ندارد و دشمن صهیونیستی حملات خشونت‌آمیزی علیه ما ترتیب می‌دهد در حالی‌که ما از تکنولوژی و امکانات بسیار پیشرفته‌ای برخوردار نیستیم. ما به اذن خداوند، خط قرمزی در هدف قرار دادن این دشمن جنایتکار نداریم و تمام اهداف در دسترس است و انشاالله، در نبردهای آتی، این هدف‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

العالم: اکنون به برگه آتش بس می رسیم، من می خواهم آن را برگه بنامم نه توافق، زیرا چندان مهم نبود تا به آن توافق بگوییم، بلکه برگه ای است که بر اساس آن نبرد متوقف شد، آنهم بر اساس شرایطی که تا این لحظه برای ما، میزان تعهد دشمن نسبت به آن مشخص نیست، تضمین‌های میانجی مصری در این زمینه چیست یا اینکه هیچ تضمینی درباره آن وجود ندارد؟

حبیب: میانجی مصری تعهد داده که این شروط در گفت و گوهایش با دشمن جنایتکار اجرا شود، اینک توپ در زمین میانجی مصری است که البته جنبش جهاد اسلامی از آن سپاسگذار است. البته ما می دانیم که دشمن به عهدش با مردم یا مقاومت فلسطین پایبند نمی ماند چرا که ماهیتش مبتنی بر خیانت است، بنابراین از میانجی مصری می خواهیم که برای اجرای این خواسته ها تلاش کند. جنبش جهاد اسلامی خواسته هایی غیرممکن را مطرح نکرده است، یک اسیر وجود دارد که در اعتراض به بازداشت غیرقانونی اش اعتصاب غذا کرده است، منظورم بازداشت اداری خلیل العواوده است، این شخص در آستانه مرگ قرار دارد، زندانی سالخورده ای نیز به نام بسام السعدی وجود دارد که به طرز تحقیرآمیزی دستگیر شد، این دستگیری فقط توهین به السعدی نیست بلکه توهین به تمام مردم فلسطین، تشکیلات خودگردان فلسطین و هر فلسطینی است. این مساله بسیار آزار دهنده است که السعدی بدون اتهام بازداشت شده است در حالیکه کاری نکرده است، مردی با این سن که نمی تواند سلاح حمل کند یا ارتش اسرائیلی را تحت تعقیب قرار دهد.

العالم : به نظر می رسد این اقدام برای به چالش کشیدن جنبش جهاد اسلامی انجام شده باشد؟

حبیب: این اقدام حتما برای به چالش کشیدن جنبش جهاد اسلامی و ضربه زدن به آن انجام شده است، البته فقط برای ضربه زدن به جهاد اسلامی نیست بلکه به تمام مردم فلسطین است، وقتی فلسطینی ها به ناحق هدف حمله واقع می شوند این توهین به همه مردم فلسطین است.

حراج کردن خون فلسطینیان برای پیروزی در انتخابات!

العالم: بنابر این می توانیم بگویم که ما در برابر آتش بس سستی قرار داریم زیرا در حالی که تا این لحظه شروط آتش بس اجرا نشده است، رژیم اشغالگر معطل می کند و در همین حال بازداشت بسام السعدی اسیر فلسطینی تمدید شده است و خبرهایی از بحرانی شدن حال عمومی خلیل عواوده دیگر اسیر فلسطینی مطرح است. آیا ممکن است ما بار دیگر در برابر انفجار اوضاع در روزهای آینده باشیم؟

حبیب: این دشمن صهیونیستی است که تنش را تشدید می کند. دشمن صهیونیستی در شرف انتخابات در ماه نوامبر آینده است. دشمن همواره خون ملت فلسطین را در بازار انتخابات و در ماراتون انتخابات داخل این رژیم، قرار می دهد. به طور قطع هر نامزد اسرائیلی برای اینکه در این انتخابات پیروز شود، باید بهایی بپردازد و آن، ریختن خون فلسطینیان است. به همین علت احزاب صهیونیست در ریختن خون بیشتری از فلسطینیان با هم مسابقه می دهند تا شانس و فرصت بیشتری برای پیروزی در انتخابات اسرائیل داشته باشند و این کار را در برابر چشمان جهانیان انجام می دهند، یعنی حراج کردن خون فلسطینیان در بازار این انتخابات. به همین علت ما در این مدت تا هنگام برگزاری انتخابات، هر جنایاتی را پیش بینی می کنیم و دشمن صهیوتنیست هر جنایتی را ضد مردم ما، مردم فلسطبن انجام خواهد داد و خواهیم دید که همچنین خون های زیادی در این بازار انتخابات صهیونیستی ریخته خواهد شد، اما مردم فلسطینی ما هر چند این رژیم صهیونیستی هر کاری انجام دهد، زیرا ما هرگونه شری را از این دشمن صهیونیست انتظار داریم، مصمم است که به مقاومت خود ادامه دهد تا به یاری خداوند متعال، رژیم اشغالگر را نابود کنند زیرا هیچ راهی جز راه مقاومت در برابر ما نیست که کرامت و حقوق سلب شده ما را از این دشمن صهیونیست باز ستاند حتی اگر همه جهان کنار دشمن صهیونیست قرار گیرد و حتی اگر ما به تنهایی با این دشمن صهیونیست مواجه شویم، به یاری خدا به مواجهه با آن ادامه خواهیم داد تا اهداف ملت فلسطینی را در آزاد سازی و در رسیدن به کرامتش محقق سازیم.

رویکرد دوگانه غرب

العالم: واضح است علیه ملت فلسطین و برخی حکومت‌های توطئه‌چینی شده است بنابراین به نظر می‌رسد تجاوز اخیر به غزه نتیجه عادی‌سازی علنی و همزمان خیانت به حقوق ملت فلسطین است جامعه جهانی نیز استانداردهای دوگانه‌ای دارد. آمریکا امروز یک میلیارد دلار اسلحه به اوکراین می‌فروشد و بانک جهانی نیز ۴.۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی می‌کند. با رهف سلمان، کودک مجروح فلسطینی گفت‌وگویی تلویزیونی انجام دادیم.. نه درمانی برای دردش است و نه حامی مالی برای تامین هزینه‌های اندام مصنوعی برای او، که در جریان تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به این باریکه قطع شده‌اند. تماس‌های بین‌المللی که در جریان تجاوز با شما انجام شده، همگی از اسرائیل جانبداری می‌کردند. آیا طرحی ابتکاری یا میانجیگری بین‌المللی برای مهار کردن جنایات این رژیم وجود دارد؟

حبیب: ما واقعاً در سایه یک معادله بین‌المللی ناعادلانه زندگی می کنیم، شعارهایی که جهان متمدن و آزاد مبنی بر حمایت از دموکراسی مطرح می‌کند، دروغ و فریبنده است. رویکرد آنها در قبال دو جنگ در نوار غزه و اوکراین دوگانه بود. جهان غرب در جنگ روسیه و اوکراین، از اوکراین طرفداری می‌کند. چه فرقی میان اشغالگران وجود دارد. ما چندین دهه است که تحت اشغال قرار داریم و تمام حقوق ملت فلسطین در این سرزمین، سلب شده است و دشمن با تمام توان برای کوچاندن این ملت از سرزمین‌شان تلاش می‌کند.

جهاد اسلامی در ابتدا میانجیگری را رد کرد و گفت آتش بسی در میان نیست

العالم: از سخن شما فهمیده می شود که همه تماس هایی که با شما گرفته شده، به منظور تلاش برای آرام سازی اوضاع به درخواست دشمن اشغالگر اسرائیلی بوده است یعنی پس از آنکه شهدا را ترور کرد یعنی حتی میانجیگری نیز به طرفداری کامل از اشغالگر بوده است؟

حبيب:
دشمن صهیونیستی پس از آنکه فرماندهان جنبش جهاد اسلامی را ترور کرد، کافی بود تا از آن برای به کارگیری در بازار انتخابات استفاده کند و آرای گانتس و لاپید و بنت و احزاب هم پیمان آنان را به حساب خون فلسطینیان بالا ببرد. به همین علت دشمن به مجرد اینکه این جنایات را مرتکب شد، به طور مستقیم با برادران مصری تماس گرفت تا ماموریت میانجیگری بین مقاومت فلسطینی و جنبش جهاد اسلامی و بین دشمن صهیونیستی را بر عهده گیرد اما جنبش جهاد اسلامی در ابتدا این میانجیگری را رد کرد و گفت آتش بسی در میان نیست و حتی سخن از آتش بس هم در میان نیست مگر پس از آنکه دشمن صهیونیستی نتیجه جنایاتی را که در حق ملت فلسطین مرتکب شده است، بچشد. بدون شک پس از آنکه جنبش جهاد اسلامی حضور خود را تثبیت و همه معادلاتی را باطل کرد که دشمن صهیونیستی تلاش می کرد بر ملت فلسطین و بر مقاومت فلسطین ما تحمیل کند، پس از آن جنبش جهاد اسلامی با میانجیگری مصر برخورد مثبت و با توافق آتش بس موافقت کرد و ما از میانجیگران مصری انتظار داریم که میانجیگری کنند تا دشمن صهیونیستی را وادار کنند تا این دو اسیر مظلوم را در زندان ها و در بازداشتگاه های صهیونیستی آزاد کند


العالم: و تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، ما دست کم در سطح مردمی، در حالت آماده باش خواهید بود، یعنی مردم منتظرند چه اتفاقی خواهد افتاد و همچنین آیا این مسئله دیگر گروه ها را وادار خواهد کرد تا به خود آیند که درس ها و عبرت هایی که از این نبرد به دست می آورند، چه خواهد بود؟ در عین حال ارزیابی شما از عملکرد محور مقاومت با شما به عنوان جنبش جهاد اسلامی چیست؟ تماس هایی که به نشانه همبستگی با شما گرفته شد؟ کمکی که از طرف محور مقاومت دریافت کردید؟

حبيب: بدون شک محور مقاومت به ما کمک و از ما بسیار حمایت کرد، از مقاومت ملت فلسطین و نه فقط از جنبش جهاد اسلامی. محور مقاومت کنار همه مقاومت فلسطینی می ایستد، هرجا در رویارویی با این طرح صهیونیستی قرار گیرد، بر این اساس که این طرح صهیونیستی فقط خطری برای ملت فلسطین نیست بلکه خطری برای کل منطقه عربی و اسلامی است و همه منطقه هدف آن است و بدون شک این رژیم ایجاد شد تا منطقه را متزلزل و تخریب کند تا فتنه و جنگ در این منطقه به پا کند و این اتفاقی است که هم اکنون در کل منطقه عربی اسلامی می افتد، به همین علت محور مقاومت از مقاومت ملت فلسطین حمایت می کند، از جنبش جهاد اسلامی حمایت می کند و تماس های بسیاری بین رهبران این محور با زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی برقرار شد و ما در جنبش جهاد اسلامی این مواضع را ارج می نهیم و از رهبران محور مقاومت برای این حمایت نامحدود از مقاومت فلسطین و از جنبش جهاد اسلامی تشکر می کنیم، جنبشی که در مرحله اخیر متاسفانه به تنهایی، وارد رویارویی با دشمن اشغالگر صهیونیستی شد.

از هر گروه فلسطینی که در معرض تجاوزات دشمن صهیونیستی قرار گیرد دفاع می کنیم

العالم: برخی از رهبران حماس درباره حمایت لجستیکی از جنبش جهاد اسلامی سخن گفتند، اما آیا قاعده ای به نام موشک واحد ایجاد شده است؟

حبیب: قاعده آن است که تمام گروههای فلسطینی، رژیم صهیونیستی را به طور یکپارچه هدف قرار دهند، زیرا دشمن نیز همه ما را هدف قرار می دهد، امروز تویتهایی از سران رژیم صهیونیستی خواندم که حماس را تهدید کردند، ما در جنبش جهاد اسلامی اعلام می کنیم که از هر گروه فلسطینی که در معرض تجاوزات دشمن صهیونیستی قرار گیرد خواه هر موضعی نسبت به جنبش ما داشته باشد، دفاع می کنیم و انشاءالله در صف اول دفاع از مردم فلسطین و برادرانمان خواهیم بود، زیرا جنبش جهاد اسلامی یک جنبش آزادیبخش ملی بزرگ است که هدفش دفاع از مردم فلسطین است

پربیننده ترین خبرها