خبر فاجعه‌بار برای اروپا/ گاز ۶۰ درصد گران می‌شود

خبر فاجعه‌بار برای اروپا/ گاز ۶۰ درصد گران می‌شود
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 09:49

شرکت گازپروم اعلام کرد قیمت گاز در اروپا به ۲۵۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر تحریم‌های غربی همچنان تولید و صادرات این شرکت را محدود نگه دارند، این رقم در زمستان از ۴۰۰۰ دلار می‌گذرد.

العالم - اروپا

شرکت گازپروم روسیه در روز سه‌شنبه اعلام کرد کاهش صادرات و تولید گاز آن به‌خاطر تحریم‌های غرب باعث می‌شود، در زمستان پیش رو قیمت گاز در اروپا 60 درصد افزایش‌یافته و به بیش‌از 4000 دلار در هر هزار مترمکعب برسد.
جریان گاز روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز به اروپا در سال جاری میلاد پس‌از بسته شدن یکی از مسیرهای صادراتی به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و همچنین در نتیجه تحریم‌های غربی که باعث به وجود آمدن مشاجراتی درمورد تجهیزات خط لوله نورد استریم 1 شده، کاهش‌یافته و قیمت گاز در اروپا را بالا برده‌است.
شرکت گازپروم اعلام کرد قیمت گاز در اروپا به 2500 دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد، این رقم در زمستان از 4000 دلار می‌گذرد.

شاخص گاز در اروپا در بهار به اوج 335 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز از آن زمان کاهش‌یافته و در روز سه‌شنبه حدود 226 یورو در هر مگاوات ساعت بود، اما هنوز هم بسیار بالاتر از سال گذشته میلادی یعنی 46 یورو در هر مگاوات ساعت است.
اوکراین یکی از مسیرهای صادرات گاز به اروپا را بسته و شرکت گازپروم هم عرضه گاز از خط لوله نورد استریم 1 را تا 20 درصد پایین آورده‌است.
صادرات گاز شرکت گازپروم در کل 36.2 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز کاهش‌یافته و به 78.5 میلیارد مترمکعب رسیده‌است. تولید این شرکت هم 13.2 درصد نسبت‌به سال گذشته پایین آمده و به 278.8 میلیارد مترمکعب رسیده‌است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها