مقاله نشریه اکونومیست درباره «زنان عرب» دردسرساز شد!

مقاله نشریه اکونومیست درباره «زنان عرب» دردسرساز شد!
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 12:42

مقاله نشریه اکونومیست با عنوان «چرا زنان در جهان عرب چاق‌تر از مردان هستند؟» انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشته است.

العالم _ جهان اسلام

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت: برای اناس طالب، تیتر مقاله اکونومیست کینه توزانه بود.

در بالای عکسی از این هنرپیشه عراقی که در یک جشنواره هنری روی صحنه دست تکان می‌دهد، نوشته شده است: «چرا زنان در جهان عرب چاق‌تر از مردان هستند؟»

مقاله نشریه اکونومیست توضیحات احتمالی در مورد شکاف اختلاف وزن 10 درصدی بین مردان و زنان در خاورمیانه را ارائه کرد، سپس به عراقی هایی اشاره کرد که انحنا‌های پوستی "طالب" را «زیباییِ ایده آل» می دانند.

«چاق»، واژه ای که اکنون در بسیاری از رسانه های غربی تابو محسوب می شود، در این مقاله شش بار تکرار شد.

این مقاله انتقادات شدیدی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. کاربران توییتر آن را زن ستیزانه توصیف کردند. گروه های حقوق بشری اعتراضاتی را منتشر کردند. برخی از نویسندگان از آنچه آنها به عنوان کلیشه های تحقیرآمیز درباره زنان عرب توصیف کردند، دچار وحشت شدند.

طالب، 42 ساله، می گوید از این نشریه مستقر در لندن به دلیل افترا شکایت کرده است.

گرچه تحلیلگران اپیدمی اضافه وزن در جهان عرب و ارتباط آن با فقر و تبعیض جنسیتی را تصدیق می کنند، پرونده طالب و هیاهوی متعاقب آن موضوع شرمساری را که عمیقاً ریشه دارد، اما به ندرت در منطقه مورد بحث قرار می گیرد، در کانون توجه قرار داده است.

طالب از بغداد در این خصوص به آسوشیتدپرس گفت: «اگر دانش آموزی باشد که به مدرسه برود و نظرات ناپسند را بشنود و دانش آموزان او را به خاطر اضافه وزن داشتن مورد آزار و اذیت قرار دهند، چه احساسی خواهد داشت؟ این مقاله نه تنها به من توهین می کند، بلکه نقض حقوق همه زنان عراقی و عرب است.»

اکونومیست به چندین درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

استفاده از الفاظ و تعابیر نامناسب برای توصیف یا شوخی با اضافه وزن در ایالات متحده به اندازه ای توهین آمیز محسوب می شود که وقتی دو مفسر ورزشی در اوایل سال جاری میلادی برخی از ورزشکاران زن را «دارای اضافه وزن» نامیدند، به سرعت اخراج شدند.

این گزارش به گونه ای عجیب استدلال می‌کند که در خاورمیانه، مطلوبیت زنان دارای اضافه وزن ممکن است به توضیح اینکه چرا منطقه انفجاری از معضل اضافه وزن را تجربه کرده است کمک کند.

اما واکنش خشمگینانه نسبت به مقاله - و وحشت طالب از اینکه عکس او برای نمایش زنان عرب دارای اضافه وزن استفاده شده است - با این باور رایج که وزنِ زیاد به طور گسترده به عنوان نشانه ثروتمندی و باروری در منطقه تلقی می شود، در تضاد است.

تحقیقات نشان می‌دهد که جهانی شدن آرمان‌های زیبایی غربی از طریق برندسازی، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی برای مدت طولانی باعث ایجاد استانداردهای غیرواقعی بدن شده است که انتظارات زنان را از خود و دیگران در جهان عرب متزلزل می‌کند.

برای مثال، تقاضا برای جراحی زیبایی در لبنان افزایش یافته است. همچنین طبق یک مطالعه در سال 2010 در دانشگاه زاید دبی، حدود 75 درصد از دانشجویان دختر اماراتی از بدن خود نارضایتی داشتند و 25 درصد آنها مستعد ابتلا به اختلالات تغذیه‌ای بودند.

و با این حال، بسیاری می گویند، در مقایسه با ایالات متحده و اروپا، زیر سؤال بردن و یا شوخی با معضل اضافه وزن در منطقه گسترده و به شکلی عجیب، همچنان قابل قبول است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها