پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا؛ هیچ متن نهایی روی میز نیست

پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا؛ هیچ متن نهایی روی میز نیست
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 18:31

به رغم اینکه مضمون پاسخ ایران به پیشنها اروپا درباره لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکنون اعلام نشده ولی از لابه‌لای اظهارات برخی مسئولان ایرانی این موضوع مورد تأکید مجدد قرار گرفته است که امکان عقب‌نشینی از خطوط قرمز ایران وجود ندارد که مبتنی بر استفاده از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای و دستیابی به ضمانت‌های لازمی است که تحقق منافع ایران را تضمین کند.

العالم- کشکول

ایران بدون توجه به ضرب‌الاجل‌های کوتاه‌مدت و یا بلندت‌مدت آمریکا و همپیمانانش و نیز بدون توجه به متنون نهایی و یا موقت و تهدیدهای نظامی و اقتصادی پاسخش را داد. خطوط قرمز ایران برای هیچ طرفی قابل عدول نیست. صرف‌نظر از اینکه این توافق حاصل می‌شود یا خیر، پیش‌نویس پیشنهادی اروپا برای طرف‌های دیگر نهایی است ولی ایران تأکید دارد این پیش‌نویس پیشنهادی در صورت عدم توجه به خطوط قرمز سه‌گانه ایران، قابل مذاکره است.

ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است دیگر از اهرم‌های فرسوده فشار مانند وجود آثار اورانیوم در سایتی در ایران که قدمت آن به سال‌ها پیش برمی‌گردد، استفاده نکند. ایران همچنین خواستار ضمانت‌هایی برای جلوگیری از خروج خودسرانه آمریکا از توافق شده است. در صورتی‌که آمریکا به خطوط قرمز ایران احترام نگدارد دنیا هرگز به پایان نمی‌رسد و اگر آمریکا در چنته خود یک گزینه جایگزین داشته باشد ایران نه یک گزینه بلکه گزینه‌هایی دارد.

متحدان اروپایی آمریکا نباید اظهارات و دیکته‌های واشنگتن را طوطی‌وار تکرار کنند؛ چرا که ایران با کشوری که مسئولان آن شبانه‌روز اعلام می‌کنند که هرگز ملزم به ارائه تعهدی درباره پایبندی به توافق نیستند، به صورت مستقیم مذاکره نمی‌کند. رقبای جمهوری‌خواه جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بارها تهدید کرده‌اند در صورت پیروزی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا، از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. با این اوصاف، چگونه ایران می‌تواند با چنین نظام سیاسی که با منطق کابویی با توافقنامه‌های بین‌المللی تعامل کند، اعتماد کند؟!

برای ایران بسیار دشوار است که همه منافع اقتصادی و آینده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در اختیار گروهی قرار دهد که عروسک خیمه‌شب بازی اسرائیل هستند، بنابراین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید ایران را به خوبی درک، و با ایران به شیوه‌ای عادلانه، به دور از تهدید، فریب و طفره رفتن، وادار کردن ایران به دست کشیدن از تصمیم حاکمیتی و منافع مشروع خود، و در راس این منافع، داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تعامل کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها