پاسخ صریح دمشق به اتهام ربودن شهروندان آمریکایی

پاسخ صریح دمشق به اتهام ربودن شهروندان آمریکایی
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 17:15

وزارت خارجه سوریه، ادعای اخیر آمریکا مبنی بر نقش دمشق در ربودن شهروندان آمریکایی در مناطق تحت کنترل دولت سوریه را به صراحت رد کرد.

العالم - سوریه

وزارت خارجه سوریه به ادعای هفته پیش دولت آمریکا مبنی بر اقدام دولت سوریه در ربودن یا مخفی کردن شهروندان آمریکایی، واکنش نشان داد.

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) منتشر شد، اعلام کرد که هفته پیش، اظهارات گمراه کننده و غیرمنطقی از سوی دولت آمریکا و به طور مشخص از سوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه وی صادر شد که شامل اتهامات نادرست علیه دولت سوریه مبنی بر ربودن یا دستگیری شهروندان آمریکایی از جمله «آستین تایس» از نیروهای سابق ارتش این کشور، بود.

واشنگتن مدعی است که آستین تایس، روزنامه‌نگار آزاد و عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۲ در یک ایستگاه بازرسی در نزدیکی دمشق ربوده شده است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: دولت سوریه ربودن یا ناپدید شدن هر شهروند آمریکایی را که وارد خاک این کشور شده یا در مناطق تحت حاکمیت این دولت ساکن شده را رد می‌کند.ما بر حقیقت پایبندی مطلق خود به اصول حقوق بین الملل و مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی تاکید می‌کنیم».

در ادامه این بیانیه آمده است که دولت آمریکا سال‌ها پیش اعتراف کرد که آستین تایس و دیگر آمریکایی‌ها به طور غیرقانونی وارد خاک سوریه شده‌اند.

شروط دمشق برای گفت‌وگو با آمریکا

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: «سوریه تأکید می‌کند که هرگونه گفت‌وگو یا ارتباط رسمی با طرف آمریکایی، کاملا علنی و مبتنی بر اصل احترام به حاکمیت، استقلال و وحدت اراضی سوریه و عدم دخالت در امور آن خواهد بود.طرف آمریکایی باید فورا و بدون هیچ قید و شرطی، نیروهای نظامی خود را که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه هستند، خارج کند. طرف آمریکایی باید از سرقت و قاچاق نفت و گندم سوریه اجتناب ورزد و دست از حمایت و پوشش گروه‌های مسلح و تروریست در پایگاه التنف بردارد».

دمشق همچنین اعلام کرد که طرف آمریکایی باید به اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده بر مردم سوریه پایان دهد. دولت آمریکا مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی و دیپلماتیک را نقض کرده است. واشنگتن ده‌ها آمریکایی را تشویق کرده که بدون اجازه دولت سوریه و به صورت غیرقانونی وارد این کشور شوند.

فارس

پربیننده ترین خبرها