روسیه با اعزام تیم آژانس انرژی اتمی به نیروگاه زاپوروژیا موافقت کرد

روسیه با اعزام تیم آژانس انرژی اتمی به نیروگاه زاپوروژیا موافقت کرد
جمعه 28 مرداد 1401 - 20:42

رئیس جمهور روسیه با اعزام تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپوروژیا موافقت کرده است.

العالم - اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری از موافقت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اعزام تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپوروژیا خبر داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت ماموریت فوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروهای هسته‌ای زاپوروژیا تاکید کردند. ولادیمیر پوتین آمادگی طرف روس برای تسهیل چنین ماموریتی را ابراز داشته است».

رئیس جمهور فرانسه روز جمعه تلفنی با رئیس جمهور روسیه درباره تحولات اوکراین گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش کرملین، پوتین در این تماس تلفنی با ماکرون درباره ادامه موانع برای صادرات مواد غذایی و کود روسیه صحبت کرد.

پوتین همچنین درباره اقدام نیروهای اوکراینی در بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین هشدار داد و گفت که این اقدام ممکن است فاجعه بسیار بزرگی را ایجاد کند.

از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه جمعه (۱۹ اوت) با اشاره به فاجعه اتمی سال ۱۹۸۶ گفت که حضور نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در جنوب اوکراین تضمینی در برابر «سناریوی چرنوبیل» است.

پیش‌تر، «ایوان نچایف» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که پیشنهاد سازمان ملل برای غیرنظامی کردن منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای «غیرقابل قبول» است.

طبق این گزارش، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا که در ماه مارس به کنترل روسیه درآمد، در نزدیکی خط مقدم قرار دارد و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته و نگرانی‌ها از یک فاجعه اتمی را افزایش داده است.

در حالی که روسیه می‌گوید این نیروهای کی‌یف هستند که به نیروگاه زاپروژیا حمله می‌کنند، رئیس‌جمهور اوکراین شامگاه پنجشنبه طی نشست خبری در «لِویو» به همراه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: روسیه باید نیروهای خود را از نیروگاه زاپروژیا خارج کند و ما را به آستانه فاجعه اتمی نبرد.

گوترش نیز ضمن ابراز نگرانی از حملات موشکی اخیر به محوطه و اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، درخواست خود برای ایجاد منطقه غیرنظامی در این نیروگاه را تکرار کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها