ادعای یک گروه حامی حقوق کارگران علیه قطر در آستانه جام جهانی

ادعای یک گروه حامی حقوق کارگران علیه قطر در آستانه جام جهانی
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 13:27

دولت قطر در بیانیه‌ای اذعان کرد که «تعدادی از معترضان به دلیل نقض قوانین ایمنی عمومی بازداشت شده‌اند».

العالم - آسیا

بنابر گزارش رویترز، یک گروه مدافع حقوق کارگران اعلام کرد قطر به تازگی دست‌کم 60 کارگر خارجی را که ماه‌ها بدون حقوق مانده بودند و به عدم دریافت دستمزد اعتراض کردند، دستگیر کرده و برخی از آنها را تنها سه ماه پیش از میزبانی دوحه از جام جهانی فوتبال 2022 اخراج کرده است.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که قطر پیش از برگزاری مسابقات با بررسی‌های بین‌المللی شدیدی بر روی شیوه‌های کار خود مواجه است. مانند سایر کشورهای عرب خلیج فارس، قطر نیز به شدت به نیروی کار خارجی متکی است. اعتراض یک هفته پیشِ کارگران - و واکنش قطر به آن - می تواند بیشتر به این نگرانی دامن بزند.
دولت قطر در بیانیه‌ای اذعان کرد که «تعدادی از معترضان به دلیل نقض قوانین ایمنی عمومی بازداشت شده‌اند». این سازمان از ارائه هر گونه اطلاعاتی در مورد دستگیری ها یا اخراج ها خودداری کرد.
تصاویر ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که حدود 60 کارگر در 14 اوت در خارج از دفاتر گروه بین‌المللی Al Bandary در دوحه که شامل ساخت‌وساز، املاک، هتل‌ها، خدمات غذایی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود، اعتراض کردند. گفته می شود برخی از تظاهرات کنندگان به مدت هفت ماه حقوق خود را دریافت نکرده بودند.
معترضان یک تقاطع را در جاده کمربندی C دوحه در مقابل برج الشوموخ مسدود کردند. این فیلم با جزئیات شناخته شده خیابان مطابقت داشت، از جمله چندین پرتره عظیم از امیر حاکم قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی که به نظر می رسد از بالا به رهگذران نگاه می کند.
دولت قطر اذعان کرد که این شرکت به کارگران حقوق پرداخت نکرده است و وزارت کار آن کشور، "همه حقوق و مزایای تاخیری" را به افراد آسیب دیده پرداخت خواهد کرد.
دولت گفت: «این شرکت پیشتر به دلیل عدم پرداخت دستمزد قبل از حادثه تحت بررسی مقامات قرار داشت و اکنون پس از از دست رفتن مهلت برای تسویه حقوق معوقه، اقدامات بعدی در حال انجام است.»
به گفته گروه Equidem, پلیس معترضان را دستگیر و آنها را در یک بازداشتگاه نگهداری کرد، جایی که برخی توصیف کردند که در گرمای خفه کننده بدون تهویه مطبوع هستند. دمای دوحه در این هفته به حدود 41 درجه سانتیگراد رسید.
به ادعای همین گروه، پلیس به افراد بازداشت شده گفت اگر می توانند در هوای گرم اعتصاب کنند، می توانند بدون تهویه مطبوع نیز بخوابند.
یکی از کارگران بازداشتی که از مرکز بازداشت با Equidem تماس گرفته بود، توضیح داد که 300 نفر از همکاران خود را از بنگلادش، مصر، هند، نپال و فیلیپین در آنجا دیده است. او گفت که برخی پس از اعتراض حقوق دریافت کرده اند و برخی دیگر حقوق نگرفته اند. اظهارات او قابل تایید نبود.
قطر، مانند سایر کشورهای عرب خلیج فارس، در گذشته کارگران خارجی تظاهرکننده را اخراج کرده و روادید اقامت را به کار مرتبط کرده است. به گفته گروه حمایت از خانه آزادی مستقر در واشینگتن، در قطر حق تشکیل اتحادیه ها به شدت کنترل می شود و فقط در اختیار قطری ها است، همانطور که حق محدود تجمع فقط برای قطری ها محفوظ است.

پربیننده ترین خبرها