پرونده‌های روی میز نشست پنج جانبه سران عرب در مصر

پرونده‌های روی میز نشست پنج جانبه سران عرب در مصر
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 16:18

اوضاع عراق، قضیه فلسطین، راهکار سیاسی در سوریه، تداوم بحران سد النهضه و تاثیر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از مهمترین پرونده‌های روی میز نشست پنج‌جانبه امروز سران اردن، امارات، بحرین، عراق و مصر است.

العالم - مصر

شهر «العلمین» در غرب استان «الاسکندریه» مصر، امروز (دوشنبه، ۲۲ آگوست)، میزبان نشست کوچک سران عربی با حضور مقامات پنج کشور عراق، امارات، بحرین، اردن و مصر است.

به نوشته «شفق نیوز»، این نشست به دعوت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در چارچوب هماهنگی و رایزنی مستمر بین این کشورها به منظور خدمت به اقدامات مشترک عربی و سوق دادن روابط عربی به سطح پیشرفته برای رویارویی با چالش‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

قرار است امروز، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای شرکت در این نشست به مصر سفر کند و طی آن پرونده‌های امنیتی و اطلاعاتی را علاوه بر پرونده‌های اقتصادی و سیاسی و اوضاع در منطقه را طرح کند.

«محمد بن زاید آل نهیان» رئیس دولت امارات، در حال حاضر در شهر العلمین مصر حضور دارد و تلویزیون رسمی اردن نیز از شرکت «عبدالله دوم» شاه اردن در این نشست خبر داد.

این در حالی است که، امان، پایتخت اردن در ماه مارس گذشته، میزبان نشست مشابه چهارجانبه با حضور سران امارات، اردن، مصر و عراق بود.

بر اساس این گزارش، قرار است در نشست العلمین چندین قضیه منطقه‌ای و در رأس آنها، قضیه فلسطین، اوضاع در عراق، لیبی، یمن، ضرورت دستیابی به راهکار سیاسی در سوریه و تداوم بحران سد النهضه، مورد بررسی قرار گیرد.

«رخا حسن» عضو شورای امور خارجه مصر گفت: «در این نشست سردرگمی سیاسی در عراق، مسئله فلسطین و تحولات اخیر آن، علاوه بر تأثیر بازگشت ایالات متحده به پرونده هسته‌‌ای ایران بر منطقه، تغییر سیاست‌های ترکیه و نمایش گشایش در قبال سوریه و اوضاع ملتهب در لیبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها