ارتش آمریکا ۱۳۷ تانکر نفت سوریه را به تاراج برد

ارتش آمریکا ۱۳۷ تانکر نفت سوریه را به تاراج برد
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 18:21

منابع سوری خبر دادند که ارتش آمریکا ۱۳۷ تانکر مملوء از نفت سرقتی سوریه را در روزهای گذشته به خارج از این کشور منتقل کرده است.

العالم - سوریه

منابع محلی در شمال شرق سوریه بار دیگر از تاراج نفت سوریه به دست ارتش آمریکا و انتقال آن به داخل خاک عراق خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری سانا، ارتش آمریکا صبح امروز کاروانی متشکل از ۱۳۷ تانکر حامل نفت را با همراهی شبه‌نظامیان کُرد سوریه، از گذرگاه غیرقانونی «المحمودیه» خارج کرده و به پایگاههای نظامی خود در عراق منتقل کرده است.

به گفته این منابع، ارتش آمریکا این مقدار نفت را در دو مرحله بک بار در قالب ۱۲۲ تانکر و دیگری با ۱۵ تانکر به عراق انتقال داده است.

در این راستا روز گذشته هیأت‌های هماهنگی وزرای سوریه و روسیه برای بازگشت آوارگان سوری، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ادامه تاراج نفت سوریه توسط ایالات متحده آمریکا عامل اصلی وضعیت انسانی دشواری است که شهروندان سوری از آن رنج می‌برند.

در این بیانیه آمده بود: «کشورهای روسیه و سوریه اشغال اراضی سوریه و غارت ثروت مردم سوریه توسط نیروهای اشغال‌گر آمریکا و متحدانش را به شدت محکوم می‌کنند؛ نیروهایی که روزانه حدود ۶۶.۰۰۰ بشکه نفت استخراج شده سوری را غارت می‌کنند».

نفت

ویدئویی که وبگاه روسی «آویا. پرو» چندی پیش از سرقت نفت سوریه از سوی ارتش آمریکا منتشر کرد

ارتش آمریکا به طور عمده نفت سرقتی را از دو گذرگاه «الولید» و «المحودیه» به داخل خاک عراق منتقل می‌کند، دو گذرگاهی که از سوی دولت بغداد و دمشق رسمیت ندارد و غیر قانونی محسوب می‌شود.

در این راستا وزارت نفت سوریه نیز گزارش داده است که حوزه نفت سوریه از ابتدای جنگ تا اواسط سال جاری حدود ۱۰۵ میلیارد دلار در نتیجه عملیات سرقت نفت توسط آمریکا متحمل خسارت‌های سنگین شده است.

وزارت نفت سوریه همچنین اشاره کرده است که افزون بر خسارت‌های مادی وارده به حوزه نفت این کشور، اقدامات آمریکا و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور در سوریه تلفات جانی نیز به همراه داشته به‌نحوی که ۲۳۵ نفر کشته، ۴۶ نفر زخمی و ۱۱۲ نفر ربوده شده‌اند.

علاوه بر نفت، غلات و گندم سوریه نیز در معرض تاراج ارتش آمریکا قرار دارد و در این باره خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نیز به تاریخ بیست و هشتم خردادماه سال جاری با انتشار تصویری خبر داده بود که نیروهای آمریکا محموله گندم ۴۰ کامیون را در شمال شرق این کشور سرقت کرده‌اند.

سانا اشاره کرده بود که اشغالگران آمریکایی پس از سرقت محموله‌های گندم، آن‌ها را به پایگاه‌های خود در شمال عراق قاچاق کرده‌اند.

منابع محلی سوریه بارها گزارش داده‌اند که نیروهای آمریکایی مستقر در شرق این کشور محموله‌های نفتی و غلات سوریه را به کشورهای مجاور قاچاق می‌کنند.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از وزارت نفت سوریه در سال‌های گذشته، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت این کشور توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سوریه سرقت شده است.

آمریکا طی یک دهه جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در این کشور حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را به اشغال خود در آورده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ‌آمریکا پیشتر در اظهاراتی به صراحت گفته بود که حضور نظامیان این کشور در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

مردم محلی روزانه با ایستادگی در برابر کاروان‌های نظامی آمریکا در شمال شرق و شرق سوریه مخالفت خود را با حضور نظامیان آمریکا ابراز می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها