لاوروف: حملات اسرائیل به سوریه محکوم است؛ به‌زودی با امیرعبداللهیان دیدار می‌کنم

لاوروف: حملات اسرائیل به سوریه محکوم است؛ به‌زودی با امیرعبداللهیان دیدار می‌کنم
سه شنبه 1 شهريور 1401 - 16:33

وزیر خارجه روسیه طی نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در مسکو، حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را نگران‌کننده خوانده، تداوم این تجاوزها را محکوم کرده و از تل‌آویو خواست که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

العالم - اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با «فیصل مقداد» همتای سوری خود که به مسکو رفته، شرکت کرد.

لاوروف به‌عنوان اولین سخنران در این نشست خبری گفت: «ما از وضعیت سوریه یک گزارش ارزیابی ارائه کردیم و بر اهمیت بازگشت آوارگان و سیاسی‌نشدن این امر توسط کشورهای غربی تاکید داشتیم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کرد: «بمباران سرزمین‌های سوریه توسط اسرائیل نگران‌کننده است و ما از اسرائیل خواسته‌ایم به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه کرد: «ما حملات اسرائیل در خاک سوریه را محکوم می‌کنیم و نگرانی خود را از تداوم هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی در سوریه، همانطور که در فرودگاه بین‌المللی دمشق اتفاق افتاد، ابراز می‌داریم».

طبق این گزارش، لاوروف درباره حل و فصل بحران سوریه نیز گفت: «ما در مورد اقدامات آمریکا در سوریه به ویژه در زمینه حمایت از گروه‌های جدایی طلب بحث کردیم. ما هرگونه مداخله خارجی در امور سوریه را رد می‌کنیم و بر لزوم حل‌وفصل سیاسی بحران در سوریه تاکید می‌کنیم».

وزیر خارجه روسیه درباره تصمیم تعدادی از کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با دمشق، اظهار داشت: «ما از بازگشت روابط بین سوریه و تعدادی از کشورهای عربی راضی هستیم».

لاوروف با تشکر از سوریه برای حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس نیز گفت: «ما پایبندی سوریه به آزادی تعیین سرنوشت مردم و به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را ارزیابی می‌کنیم».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی درباره عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه نیز تاکید کرد: «مهم این است که اجازه عملیات نظامی جدید در داخل سوریه داده نشود».

وزیر خارجه روسیه همچنین افزود: «ما آماده هستیم تا به بهبود روابط بین سوریه و بقیه کشورهای عربی کمک کنیم. ما به‌دنبال توسعه روابط دوجانبه بین روسیه و سوریه هستیم».

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در آینده نزدیک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند، تصریح کرد: «نتایج نشست تهران و توافقات مسیر آستانه در حال اجراست».

لاوروف در بخشی از سخنان خود در این نشست تاکید کرد: ما منتظر این هستیم که آمریکایی ها چه زمانی درخصوص پرونده هسته ای ایران پاسخ می دهند. یک سال گذشت اما آن ها هنوز حقیقت واحدی در این خصوص اعلام نکردند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است.

وی همچنین درباره همکاری های ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه گفت که نتایج نشست تهران و توافقات روند آستانه تطبیق داده خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها