ناظران: ترکیه باید واقع بین باشد و با سوریه وارد مذاکره شود!

ناظران: ترکیه باید واقع بین باشد و با سوریه وارد مذاکره شود!
سه شنبه 1 شهريور 1401 - 22:19

ناظران تاکید می کنند که ترکیه باید برخلاف میل آمریکا منافع خود را در اولویت قرار دهد و برای بازگشت ثبات و آرامش به سوریه و نیز به شمال عراق از طریق مذاکرات با دمشق و بغداد تلاش کند.

العالم _ ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می گوید که در ماه‌های گذشته نبرد با توطئه غرب در سوریه و نبرد با توطئه‍‌گران از آمریکا گرفته تا نیروهای ائتلاف بین المللی موسوم به ائتلاف ضد تروریسم را آغاز کرده است.

وی از این هم فراتر سخن گفت و افزود که باید اقداماتی را با سوریه اندیشید تا شماری از توطئه ها در این بخش از جهان اسلام برچیده شود.

رئیس جمهور ترکیه به صراحت تاکید کرد که این آمریکا و نیروهای ائتلاف بین الملل هستند که تروریسم را به طور اساسی در سوریه تغذیه می کنند.

نشریه جریده نزدیک به حزب حاکم ترکیه هم بالاتر از این، تصریح کرد که غرب و امپریالیسم مسئول خرابی و ویرانی سوریه اند.

اردوغان پس از بازگشت از نشست سران در تهران، چنین موضعی گرفت و خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه شد، وی واشنگتن را به حمایت از تروریسم در منطقه و به طور مشخص به حمایت از پ ک ک، حزب کارگران کردستانی متهم کرد.

چنین موضعی از این نظر قابل توجه بود که درست چند هفته پس از توافق بین ترکیه و آمریکا در مورد پیوستن چند کشور جدید به پیمان ناتو مطرح می شد.

در همین حال ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که دولت ترکیه باید دیدگاهش را درمورد تحولات در سوریه تصحیح و نقش ارزشمند و فعالی در زمینه بازگرداندن صلح و ثبات در این کشور ادا کند.

چنین اظهاراتی نشان می دهد که مسیر آستانه با وجود برخی مخالفت ها و حتی مخالفت آمریکا، به طور جدی ادامه دارد.

این در حالی است که آمریکا براساس موضع ثابت خود همچنان برای ایجاد بحران تلاش می کند، تلاشی از طریق جلوگیری از نزدیک شدن ترکیه به ایران و روسیه، دو کشوری که همه تلاش خود را برای حل دیپلماتیک بحران بین ترکیه و سوریه و ترغیب دو طرف به روی آوردن به گفتگوهای جدی به کار گرفته اند.

ناظران معتقدند آمریکا هم اکنون هیچ دیدگاه استراتژیک واضحی برای پایان دادن به بحران در سوریه ندارد به ویژه پس از به هم ریختن اوضاع در اوکراین و اروپای شرقی و در مقابل منافع خود را در این می بیند که بحران در سوریه ادامه پیدا کند تا به حضور خود در این کشور ادامه دهد و نفت و گاز سوریه را به یغما ببرد و در همین حال تضمینی برای امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد که بر دو محور ویران کردن زیرساخت های سوریه و گسترش تروریسم در آن متمرکز است.

آمریکا بر همین اساس پس از نشست سران در تهران، حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کرد تا مانع اجرای راه حل بحران در این کشور شود و در همین حال تاکید کرد که تنها راه بحران سوریه، مسیر ژنو است.

آمریکا همچنین اعلام کرد که مصمم است هیچ گونه پولی را که مربوط به بازسازی سوریه است، پیش از دستیابی به راه حل سیاسی که به گفته مقامات آمریکایی، عادلانه و رضایت بخش باشد، آزاد نکند.

ناظران تاکید می کنند که ترکیه امروزه باید واقعیات منطقه و منافع خود را در اولویت قرار دهد و از طریق تقویت روابط با دمشق و بغداد، برای بازگشت ثبات و آرامش به سوریه و نیز به شمال عراق تلاش کند و این کار جز با برگزاری مذاکرات سازنده امکان پذیر نیست.

پربیننده ترین خبرها