رسانه صهیونیستی: سخنرانی‌های دبیرکل حزب الله موجب نگرانی اسرائیل است

رسانه صهیونیستی: سخنرانی‌های دبیرکل حزب الله موجب نگرانی اسرائیل است
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 08:56

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارنوت" در گزارشی تهدیدهای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را برای تل آویو نگران کننده دانست و با اشاره به فرسایش بازدارندگی اسرائیل در برابر حزب الله نوشت که جنگ احتمالی آینده برای این رژیم بسیار دشوار خواهد بود.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارنوت" در سرمقاله خود با عنوان سید حسن "نصرالله تهدید می کند، اسرائیل برای جنگ آماده می شود" به قلم "یوسی یهوشع" روزنامه نگار صهیونیست نوشت که اختلاف درباره مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم اسرائیل، موجب بالاگرفتن تنش بین حزب الله لبنان و این رژیم شده است.

این روزنامه افزود: سخنرانی ها و تهدیدهای مکرر دبیرکل حزب الله موجب نگرانی اسرائیل است؛ حال آنکه استخراج گاز از منابع دریای مدیترانه، به ویژه از میدان "کاریش" نیز برای تامین منافع تل آویو ضروری است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت با اشاره به نظر "بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم اسرائیل که گفته بود، "بهتر است بدون جنگ به توافق دست یابیم"، افزود: با این وجود، فرماندهی منطقه شمال (فلسطین اشغالی)، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش برای احتمال بروز درگیری در جبهه شمالی آماده می‌شوند و برنامه‌هایی در این زمینه آماده می کنند.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: حتی اگر (سید حسن) نصرالله فقط برای یک روز نبرد برنامه‌ریزی کند و اسرائیل نیتی برای جنگ نداشته باشد، مشکل بین دو طرف این است که شدت آتش آن، اساساً با آنچه اسرائیلی ها در جریان حمله به غزه در طول ده سال اخیر دیده اند، بسیار متفاوت خواهد بود.

یدیعوت آحارنوت افزود: کنترل سطح آتش این جنگ محتمل برای اسرائیل بسیار دشوارخواهد بود. حتی اگر درگیری موضعی باشد، می تواند به سرعت به یک درگیری چند روزه و در نهایت به یک جنگ واقعی تبدیل شود.

این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: اکنون چالش بزرگ فراروی اسرائیل این است که کی و چگونه می توان جلوی وخیم شدن وضعیت جاری را گرفت؟ برهمین اساس، تشکیلات امنیتی در حال آماده سازی پاسخ به هر یک از سناریوهای احتمالی است و البته بعید نیست که درصورت دریافت گزارش از وجود یک عملیات احتمالی حزب الله، دستگاه امنیتی تصمیم بگیرد که به سرعت برای خنثی کردن آن پیش از وقوع وارد عمل شود.

یدیعوت آحارنوت با اذعان به توان بالای حزب الله لبنان نوشت که تجاوز نظامی اخیر رژیم اسرائیل به غزه و پاسخ مقاومت به آن در مقایسه با آنچه ممکن است در جبهه شمالی با حزب الله رخ دهد، چیز زیادی نیست زیرا وضعیت با حزب‌الله کاملاً متفاوت است. توان تسلیحاتی حزب الله بعد از جنگ دوم لبنان (تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ میلادی علیه لبنان) در۱۵ سال پیش، بسیار بیشتر شده و قدرت تهدید اسراییل را دارد و درصورت بروز درگیری این بار، ارتش اسراییل باید به سختی تلاش کند تا بازدارندگی دچار فرسایش شده دربرابر حزب الله را تقویت کند و اینگونه از شبح جنگ دوم دوری کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، نگاه ها معطوف به اوایل سپتامبر آینده و سفر "آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی در موضوع ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی به منطقه است که انتظار می رود پیشنهاد نهایی قابل قبول برای تل آویو و بیروت ارائه دهد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در پایان درباره میزان هراس تل آویو از وقوع درگیری با حزب الله لبنان نوشت: برای درک بهتر موضوع، باید به زمان تغییر فرمانده منطقه شمال (فلسطین اشغالی) در ۱۱ سپتامبر آینده دقت کنیم. تجربه قبلی نشان داده زمانی که ارتش پیش بینی بروز درگیری و جنگ می کند، تغییر فرماندهان را به تعویق می اندازد. مثلاً قبل از حمله به رآکتورهای سوریه در سال ۲۰۰۷ چنین بود. این بار هم اگر موعد تغییر فرمانده منطقه شمال به تعویق بیفتد، می توان دریافت که ارتش احتمال رویارویی را چقدر جدی درنظر گرفته است.

به گزارش ایرنا، این درحالی است که روزنامه لبنانی «الاخبار» پیش از این با اشاره به سخنان اخیر دبیرکل حزب الله لبنان در ترسیم «معادله آرامش یا تنش» در برخورد با رژیم صهیونیستی نوشت که حزب الله لبنان تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با هرگونه اقدام غیرمنتظره از جانب رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و در آمادگی به سرمی برد.

روزنامه الاخبار در گزارش خود افزود: ارتش اشغالگر اسرائیل طی چند روز گذشته به تحرکات نظامی و امنیتی خود در منطقه شمالی (فلسطین اشغالی در مرز با لبنان) شدت بخشیده و بر سواحل مرزی لبنان تا مناطق دور دست شمال فلسطین اشغالی تمرکز کرده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم اختتامیه جشن‌های چهلمین سالگرد تاسیس حزب‌الله، با تاکید بر ایجاد معادلات بازدارندگی برای حفاظت از سرزمین، مردم و ثروت لبنان گفت: آخرین دستاورد مقاومت در جنگ سال ۲۰۰۶، ورود مقاومت به بازگرداندن حقوق لبنان از نفت و گاز بود و آزادسازی باقی اراضی اشغالی لبنان، مسئولیت ملی است.

وی پیش از این نیز درباره تنش دریای بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می رویم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: چشم ها به میانجی آمریکایی که تاکنون وقت تلف کرده و وقتش رو به اتمام است، دوخته شده است.

پربیننده ترین خبرها