ناکامی تئوری "ریشه کنی" مقاومت در فلسطین؛ عملیات اشغالگران برای مقابله با مقاومت چیست؟

 ناکامی تئوری
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 12:54

"رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در مقابله با فلسطینیان شمشیر را از رو ببندد؛ زیرا اوضاع از کنترل خارج خواهد شد."

العالم _ فلسطین اشغالی

فارس الصرفندي خبرنگار شبکه العالم در کرانه باختری در تحلیلی درباره سیاست امنیتی رژیم صهیونیستی در مواجهه با فلسطینیان نوشت: تئوری "ریشه کنی"، یک تئوری امنیتی رژیم صهیونیستی است که براساس تحت تعقیب قرار دادن مقاومت فلسطین در کرانه باختری به طور گسترده و کامل و بدون توقف بنا شده است.

مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی بر این باورند که در این عملیات، خلع سلاح مقاومت و ارائه برخی تسهیلات حیاتی برای فلسطینیان همزمان انجام می شود و در نتیجه آن تعادل در کرانه باختری حفظ می شود و مانع از بحرانی شدن شرایط و آغاز رویارویی گسترده می شود.

با این حال به نظر می رسد که رژیم اشغالگر به هیچ وجه آماده پیاده سازی چنین تئوری نیست و دست کم در مرحله کنونی حتی به آن فکر هم نمی کند زیرا سیاست تشکیلات خودگران فلسطینی بر این اساس است که برای حل مسئله فلسطین به دنبال شریکی صهیونیست یا دخالت بین المللی باشد و در این صورت اوضاع از نظر رژیم اشغالگر، منطقی پیش خواهد رفت و اگر اتفاقی غیرعادی روی دهد، قابل کنترل خواهد بود.

با این حال به نظر می رسد در برهه اخیر اشتهای رژیم اشغالگر بیشتر شده و از سطح هسته‌ها و نیروهای مقاومت، به سازمان های حقوقی و داخلی فلسطینی کشیده شده است، سازمان‌هایی که این رژیم احتمال می دهد به منبع دردسر و مزاحمت برای آن تبدیل شوند، چه از طریق ارتباط با سازمان‌های بین المللی و دادن گزارش از جنایات اشغالگران و مخالفت آنان با قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و چه از طریق خدمات‌رسانی به فلسطینیان جدا از دستگاه‌های رسمی فلسطینی.

بر همین اساس بستن سازمان های داخلی و حقوقی در شهر رام الله، جزئی از سیاست امنیتی جدید اسرائیل با هدف خلع سلاح مقاومت و به گمان رژیم اشغالگر، خفه کردن صدای فلسطینیان است که گاه برای نشان دادن چهره واقعی اشغالگران بلند می شود.

بر همین اساس ما در آینده شاهد این خواهیم بود که اشغالگران سازمان‌های فلسطینی دیگری را تحت تعقیب قرار خواهند داد که معیارهای مورد نظر اشغالگران را رعایت نکرده‌اند، هرچند این معیارها مستند نیستند و اشغالگران آنها را به میل خود تعریف و تعیین می کنند.

در این میان اتحادیه اروپا که حامی اصلی سازمان های داخلی فلسطینی به شمار می رود، هرچند این سخن اسرائیل را نمی پذیرد که سازمان های یاد شده وابسته به طرف های مشخص فلسطینی اند اما صرف درخواست این اتحادیه از تل آویو برای ارائه مدارکی که چنین وابستگی را اثبات کند، به معنای پذیرش روایت آن است.

به هر حال اسرائیل براساس سیاست جدا کردن کرانه باختری از مقاومت فلسطینی و جلوگیری از انفجار اوضاع در آن، به تحت تعقیب قرار دادن فعالان شبکه های اجتماعی پرداخته و شماری از آنان را بازداشت کرده است. اسرائیل این فعالان را به اتهام دعوت به خشونت بازداشت می کند.

دستگاه های امنیتی رژیم اشغالگر در همین حال با برخی فعالان تماس گرفته و درباره ادامه فعالیت در شبکه های اجتماعی به آنان هشدار داده است.

همه این اقدامات نشان می دهد که اسرائیل کاملا دریافته است که نمی تواند در مقابله با فلسطینیان به ویژه در کرانه باختری، شمشیر را از رو ببندد زیرا کرانه باختری را عمق استراتژیک خود می داند و مایل نیست این عمق استراتژیک به صحنه رویارویی تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها