صدها هزار پناهجوی روهینگیایی در پنجمین سالگرد مهاجرت به بنگلادش به خیابان‌ها آمدند

صدها هزار پناهجوی روهینگیایی در پنجمین سالگرد مهاجرت به بنگلادش به خیابان‌ها آمدند
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 13:17

بنگلادش میزبان بیش از 1 میلیون روهینگیایی است که پس از اقدامات سرکوبگرانه ارتش میانمار به این کشور پناهنده شده اند.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، صدها هزار پناهجوی روهینگیا، روز پنجشنبه در پنجمین سالگرد مهاجرت خود از میانمار به بنگلادش به خیابان‌ها آمدند. این در حالی است که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی همچنان از حمایت از آنها برای دستیابی به عدالت در دادگاه های بین المللی صحبت می کنند.

بنگلادش میزبان بیش از 1 میلیون پناهجوی روهینگیا است که طی دهه‌ها از میانمار گریخته‌اند، از جمله حدود 740000 نفر که در آگوست 2017 پس از آغاز «عملیات پاکسازی» علیه آنها توسط ارتش میانمار، از مرز عبور کردند. وضعیت آنها در میانمار پس از تسلط ارتش در سال گذشته بدتر شده است و تلاش ها برای بازگرداندن آنها با شکست مواجه شد.

در ماه مارس، پس از تأیید مقامات رسمی درباره جنایات گسترده علیه غیرنظامیان توسط ارتش میانمار در یک کارزار گسترده و سیستماتیک علیه اقلیت قومی، ایالات متحده گفت که سرکوب روهینگیا در میانمار به معنای نسل کشی است. مسلمانان روهینگیا در میانمار با اکثریت بودایی با تبعیض گسترده روبرو هستند، جایی که بیشتر آنها از شهروندی و بسیاری از حقوق دیگر محرومند.

مقامات بنگلادشی از بازگرداندن پناهجویان به میانمار پس از شکست دست‌کم دو تلاش نافرجام از سال 2017 ابراز ناامیدی کرده اند، اما شیخ حسینه نخست وزیر می گوید بازگرداندن آنها به سرزمین خودشان تنها راه حل بحران است.

در آستانه این سالگرد، اسدوزمان خان وزیر کشور بنگلادش در بیانیه ای گفت که کشورش می خواهد پناهندگان به سلامت به میانمار بازگردند.

او گفت: «بنگلادش می‌خواهد اطمینان حاصل کند که روهینگیاها می‌توانند به خانه‌هایشان در شرایط امن در میانمار بازگردند، جایی که دیگر مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت و در نهایت تابعیت دریافت خواهند کرد.»

موضوع بحران روهینگیا به دادگاه های بین المللی رفته است، جایی که میانمار اتهامات مربوط به هرگونه تخلف را رد کرده است. اما قدرت های جهانی از شرایط راضی نیستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در بیانیه ای مدعی شد آمریکا همچنان "متعهد به پیشبرد عدالت و پاسخگویی" برای روهینگیا و همه مردم میانمار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها