چرا نیروهای جنوبی وابسته به امارات به ابین حمله کرده‌اند؟

چرا نیروهای جنوبی وابسته به امارات به ابین حمله کرده‌اند؟
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 13:14

استان ابین مرکز ثقل سیاسی و اجتماعی جنوب یمن به شمار می رود و تاثیر فراوانی بر آنچه در جنوب می‌گذرد، دارد.

العالم _ یمن

نیروهای جنوب وابسته به امارات بعد از "شبوه" و درگیری با حزب اصلاح و بقایای هادی در این منطقه و تصرف بسیاری از مناطق این استان حالا چند روزی است به سمت ابین حمله کرده اند.

این حملات درحالی صورت میگیرد که دولت العلیمی نسبت به آن کاملا سکوت کرده است.

چرا ابین اهمیت دارد؟ و چرا مقصد حمله نیروهای وابسته به امارات است؟

استان ابین در گذشته بین دو گروه تقسیم شده بود؛ دولت مستعفی عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب؛ حزب الاصلاح (وابسته به سعودی) و همچنین طرفداران عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و معزول، بخش های شرقی این استان را در دست داشتند که از ساحل شقره تا منطقه الوسطی، احور، المحفظ و مودیه را تا مرزهای شبوه شامل می شد.

شورای انتقالی (وابسته به امارات) هم بخش های غربی تا مرزهای عدن را در اختیار داشت که شامل بزرگ‌ترین شهر استان ابین یعنی زنجبار مرکز آن و نیز شهر جعار تا منطقه قرن الکلاسی در ساحل دریای عربی در جنوب زنجبار می شد.

اهمیت ابین، هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی و جغرافیایی است؛ این استان حلقه اتصال عدن و مناطق ثروتمند در شرق یمن است، هر گروهی بر ابین مسلط باشد، سلطه خود را بر عدن، لحج و حتی شبوه هم گسترش خواهد داد، به همین علت همگان بر سر ابین حساب می کردند همان گونه که آرامش ابین و عدن به هم مرتبط است.

ابین همچنین مرکز ثقل سیاسی و اجتماعی به شمار می رود و تاثیر فراوانی بر آنچه در جنوب و به طور کلی در یمن می گذرد، دارد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که موقعیت استراتژیک این استان و اشراف آن به دریای عرب و امتداد آن از غرب به عدن تا شرق به شبوه، ابین را تبدیل به سبد غذایی جنوب کرده است که علاوه بر در اختیار داشتن نفت و طلا، در دام‌پروری هم به جنوب کمک می کند.

ابین همچنین نقطه مركزی تجارت یمن است که راه زمینی ساحلی بین المللی از آن می گذرد که عدن را به شبوه و حضرموت متصل می کند و به سعودی و از طریق المهره به عمان می رسد.

پربیننده ترین خبرها