زلنسکی: جهان در یک قدمی فاجعه هسته‌ای است

زلنسکی: جهان در یک قدمی فاجعه هسته‌ای است
جمعه 4 شهريور 1401 - 20:45

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به قطعی نیروگاه اتمی زاپروژیا تحت کنترل روسیه از شبکه سراسری، جهان را در یک قدمی فاجعه هسته‌ای دانست.

العالم - اروپا

روزنامه انگلیسی "ایونینگ استاندارد" نوشت : «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین پس از ساعت های قطعی برق نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفت که جهان در یک قدمی فاجعه هسته ای قرار دارد.

زلنسکی در اظهاراتی ، گلوله باران یک نیروگاه زغال سنگ در مجاورت زاپروژیا را عامل بروز قطعی بزرگترین تاسیسات هسته ای اروپا از شبکه سراسری دانست و گفت اگر نیروهای اوکراینی حاضر در این تاسیسات وارد عمل نمی شدند، اکنون باید با عواقب تشعشعات اتمی زاپروژیا روبرو می شدیم.

از سوی دیگر، «ولادیمیر روگوف» مقام منصوب دولت روسیه در شهر "انرهودار" که نیروگاه زاپروژیا در آن واقع شده، ارتش اوکراین را مسئول آتش سوزی در جنگل های نزدیک این نیروگاه دانست و گفت دیروز پنجشنبه برق شهرهای اطراف این منطقه نیز به مدت چند ساعت قطع شد.

همزمان سازمان ملل در تلاش برای دسترسی کارشناسانش به نیروگاه هسته ای زاپروژیا بوده و خواستار غیرنظامی شدن این منطقه شده است."

"رافائل گروسی " مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز پنجشنبه گفت که مقامات نهاد متبوعش برای بازدید از زاپروژیا "بسیار بسیار نزدیک" هستند.

تلاش آژنس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از زاپروژیا در حالی است که کارشناسان نسبت به خطرات حاصل از آسیب به این نیروگاه هشدار داده اند.

«پل براکن» کارشناس امنیت ملی و استاد علوم سیاسی دانشگاه "ییل" در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت که حملات توپخانه ای و موشکی می‌تواند دیواره‌های راکتور را سوراخ کرده و تشعشعات را به میزان گسترده ای در منطقه پخش کنند و فاجعه ای مانند آنچه که در سال ۱۹۸۶ در چرنوبیل رخ داد، را رقم بزند.

براکن تاکید کرد که هرگونه خرابی در زاپروژیا می تواند جان صدها و یا هزاران نفر را بگیرد و فجایع زیست محیطی حاصل از آن تا اروپا گسترده شود.

وی وضعیت کنونی را استعاره از "رولت روسی" دانست؛ استعاره ای که نوعی قمار بر سر مرگ و زندگی است و مدعی شد روس ها در حالی بر سر انفجار رآکتور این تاسیسات قمار کرده اند که هرگونه آسیب به آن می تواند دامن تمامی اروپا را بگیرد.

«ولودیمیر زلنسکی» دیروز پنجشنبه با اعلام گلوله باران اطراف زاپروژیا از قطع کامل این تاسیسات هسته ای تحت کنترل نیروهای روس از شبکه سراسری کشوری خبر داد. دو طرف روسی و اوکراینی یکدیگر را به هدف قراردادن این تاسیسات متهم می کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها