پایان دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی بدون صدور سند نهایی/ اجلاس بعدی سال ۲۰۲۶

پایان دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی بدون صدور سند نهایی/ اجلاس بعدی سال ۲۰۲۶
شنبه 5 شهريور 1401 - 08:14

دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) پس از یک ماه برگزاری در مقر سازمان ملل متحد، جمعه شب به وقت محلی بدون صدور سند نهایی پایان یافت و کنفرانس بعدی سال ۲۰۲۶ برگزار خواهد شد.

العالم - اروپا

برگزاری آخرین جلسه دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی در روز جمعه به وقت محلی چندین بار به تعویق افتاد.

سرانجام هنگامی که این جلسه برگزار شد، رئیس جلسه، پیش نویس سند نهایی را ارائه کرد که روسیه اعلام کرد با چند پاراگراف پیش نویس مشکل داریم و نمی توانیم به اجماع بپیوندیم و رئیس جلسه نیز اعلام کرد که اجماع نداریم و این کنفرانس سند محتوایی ندارد.

دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی پس از دو سال و نیم تعویق از روز اول آگوست،۱۰ مرداد ماه با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرده بود که روز جمعه به وقت محلی (۲۶ آگوست،چهارم شهریور ماه) آخرین روز برگزاری آن بود.

کنفرانس بازنگری ان پی تی از سال ۱۹۷۰ هر پنج سال یکبار برگزار می شود که دو سال پیش به دلیل همه گیری کرونا برگزار نشد و امسال دهمین کنفرانس برگزار شد که سه محور اصلی این کنفرانس، خلع سلاح هسته ای، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بود و کشورهای دارنده سلاح هسته ای و نیز کشورهای فاقد سلاح هسته ای هر دو در این کنفرانس فعال بودند.

برخی کشورها در دوره های گذشته نیز باعث شکست کنفرانس ان پی تی شده بودند از جمله در سال ۲۰۱۵ چند کشور غربی باعث شکست این کنفرانس شدند.

پیش از این، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به داشتن صدها کلاهک اتمی از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت برخی کشورها از این رژیم و ضرورت خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای بر داشتن موضع قاطع کشورها در دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در قبال رژیم صهیونیستی براساس مصوبات کنفرانس‌های قبلی تاکید کرده بود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگاران ایرانی در نیویورک تصریح کرد: موضوع خاورمیانه بعنوان منطقه عاری از سلاح های هسته ای از بحث های مهمی است که همه کشورهای این منطقه به آن مبتلا هستند چرا که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها رژیم دارنده صدها کلاهک هسته ای، آماده پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای ( ان پی تی) نیست و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نمی دهد.

تخت روانچی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی نه تنها این اقدام را انجام نمی دهد بلکه برخی کشورها با این رژیم همکاری می‌کنند و در طول برگزاری کنفرانس ان پی تی و نیز خارج از آن همواره مورد حمایت این کشورها قرار می گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: این مساله، یکی از موضوعات مهم برای جمهوری اسلامی ایران است و در طول برگزاری دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی در این زمینه برخورد سازنده داشته و اعلام کرده ایم اسنادی که در طول کنفرانس های گذشته بازنگری ان پی تی در سال های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی بطور مشخص بیان کرده اند که رژیم صهیونیستی باید به این معاهده بپیوندد، بایستی در متن بیانیه نهایی این کنفرانس (دهمین کنفرانس) نیز مورد بحث قرار گرفته و بیان شود.

تخت روانچی تصریح کرد: چنانچه در متن بیانیه نهایی این کنفرانس این موضوع بیان نشود، نشان دهنده آن است که این آمادگی وجود ندارد تا دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی مصوبات خود را با اجماع به تصویب برساند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در مذاکرات، بسیار صریح و شفاف گفته ایم حاضر نیستیم عقب گرد کنیم. یعنی این کنفرانس موضعی درباره بحث خاورمیانه اتخاذ کند که عقب تر از کنفرانس های گذشته باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ما بیان کرده ایم که این موضوع، یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و اگر می خواهند صادقانه و سازنده برخورد کنند باید ادبیاتی که در بیانیه های کنفرانس های گذشته استفاده شده در این کنفرانس نیز استفاده شود تا به سمت خاورمیانه فاقد سلاح هسته ای حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: ما تلاش داریم به اجماع برسیم اما با هر هزینه ای این کار را انجام نخواهیم داد؛ چارچوب و اصولی داریم و اقداماتی باید انجام شود تا به اجماع برسیم. اگر خطوط قرمز ما رعایت شود قطعا ما هم استقبال می کنیم به اجماع برسیم و گرنه به اجماع نخواهیم رسید.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها