خشم مردم مغرب از رئیس جمهور تونس

شنبه 5 شهريور 1401 - 13:14

مردم مغرب از اقدام رئیس جمهور تونس در استقبال از رئیس جبهه پولیساریو به شدت ابراز خشم کردند.

العالم _ مغرب

به گزارش العالم، دیدار ابراهیم غالی رئیس جبهه پولیساریو از تونس و استقبال قیس سعید رئیس جمهور این کشور از او، بار دیگر خشم مردم مغرب را برانگیخت.

ابراهیم غالی برای حضور در هشتمین نشست سران مجمع همکاری ژاپن و آفریقا «تیکاد» وارد تونس شده است.

مغرب در پی این اقدام، سفیر خود را برای مشورت و به نشانه تحریم این نشست، فوری از تونس فراخواند.

وزارت امور خارجه مغرب استقبال رئیس جمهور تونس را از به گفته این وزارت خانه، سرکرده شبه نظامیان جدایی طلب، اقدامی خطرناک و موضعی ستیزه جویانه و برخلاف روابط برادری بین دو کشور خواند و از اقدام تونس در برپایی چنین نشستی انتقاد کرد.

در همین حال تونس در مقابل از تصمیم مغرب به شدت ابراز شگفتی کرد و سفیر خود را در رباط برای مشورت فراخواند.

وزارت خارجه تونس در بیانیه ای بر بی طرفی کامل خود در موضوع صحرای غربی و پایبندی به قوانین بین المللی در این موضوع تاکید کرد.

این وزارت خانه در بیانیه خود افزوده است که اتحادیه آفریقا یادداشتی را به طور عموم برای حضور همه اعضای اتحادیه آفریقا از جمله رئیس جبهه پولیساریو برای مشارکت در نشست سران فرستاده است.

به باور ناظران، این اختلاف جبهه جدیدی را در مجموعه منازعات بر سر صحرای غربی می گشاید، منازعاتی که اسپانیا و آلمان نیز به آن کشیده شده اند و باعث افزایش رقابت منطقه ای گسترده بین مغرب و الجزایر، بزرگ ترین حامی پولیساریو شده است.

با این حال این بار برخلاف گذشته که اختلاف بر سر موضوع جبهه پولیساریو به قطع روابط منجر می شده، رباط تاکید کرده است که حضور نیافتن در نشست سران و فراخواندن سفیر به هیچ جه بر روابط قوی بین مغرب و تونس تاثیر نمی گذارد، همان گونه که بر پایبندی مغرب به منافع آفریقا تاثیر نخواهد گذاشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها