اتحادیه «علمای مسلمان» عادی‌سازی روابط آنکارا با تل‌آویو را محکوم کرد

اتحادیه «علمای مسلمان» عادی‌سازی روابط آنکارا با تل‌آویو را محکوم کرد
شنبه 5 شهريور 1401 - 17:22

اتحادیه جهانی «علمای مسلمان» در بیانیه‌ای ضمن تکذیب حمایت خود از عادی‌سازی روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی، این روند را محکوم کرد.

العالم - جهان اسلام
«اتحادیه جهانی علمای مسلمان» بیانیه منسوب به خود مبنی بر استقبال از عادی‌سازی مجدد روابط ترکیه با رژیم اشغالگر صهیونیستی را کاملاً تکذیب و آن را «بیانیه‌ای جعلی» توصیف کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱»، اتحادیه علمای مسلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مطالب منتشرشده توسط رسانه‌ها مبنی بر استقبال این اتحادیه از برقراری مجدد روابط تل‌آویو با ترکیه، که از سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا در ماه مارس آغاز شد، مطالبی ساختگی بوده‌اند.

این اتحادیه خاطرنشان کرد که سفر هرتزوگ به ترکیه را محکوم کرده و آن را «گامی رد شده و محکوم در جهت عادی‌سازی» دانسته است. وی افزود که از استقبال رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور از همتای خود هرتزوگ ابراز تأسف می کند. جهانی علمای مسلمان در ادامه بیانیه خود از افکار عمومی خواسته بود به دام کمپین‌هایی که به طور هدفمند به دنبال بدنام کردن اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان هستند، کشیده نشوند.


اتحادیه علمای جهان اسلام تاکید کرد که در موضع خود در حمایت از آرمان فلسطین استوار است؛ یاری رساندن به ملت فلسطین با همه روش‌های حمایت‌گرایانه مادی و معنوی موجود، یک تعهد مشروع، یک ضرورت انسانی و وظیفه‌ای در زمان‌های مختلف است.

بیانیه این اتحادیه در ادامه خاطرنشان کرد که هرکسی را که از آزادی عقیده برای ترویج اتهامات نادرست علیه اتحادیه، استفاده کند و به شهرت و وظایف آن لطمه بزند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

این در حالی است که رسانه‌ها و منابع سعودی، اماراتی و مصری به طور گسترده بیانیه‌ای ساختگی منتشر و اتحادیه «علمای مسلمان» را به طرفداری از ترکیه در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متهم کرده بودند.

به گزارش فارس، روز چهارشنبه ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) ترکیه و رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی که به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند، از تصمیم‌شان مبنی بر بازگشت سُفرای دو طرف خبر دادند.

روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از ۱۲ سال قبل به دنبال حادثه برای کشتی «ماوی مرمره» دچار تنش شد؛ جایی که ارتش تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ این ناوگان دریایی [ناوی مرمره] حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه تحت عنوان «ناوگان آزادی»، حمله کرد و ۱۰ سرنشین کشتی را به شهادت رساند.

پربیننده ترین خبرها