اولتیماتوم جدید صدر، آیا عراق از بحران خارج می شود؟

اولتیماتوم جدید صدر، آیا عراق از بحران خارج می شود؟
شنبه 5 شهريور 1401 - 20:51

خبر: مقتدی صدر درجدید ترین توئیت خود اعلام داشته حاضر است توافقنامه ای را ظرف 72 ساعت آینده با اطراف درگیر در مساله عراق امضا کند مشروط براین که همه گروه های سیاسی  که از سال 2003 در عراق فعال بوده اند اعم از سران، مقامات، وزرا و کارکنان عراقی که وابستگی حزبی دارند متعهد شوند در انتخابات اتی و دولت آینده این کشور مشارکت نکنند. 

تحلیل:
-حرکت جدید صدر در شرایطی کلید خورد که ابتدا تغییر ریشه ای قانون اساسی را هدف قرارداد و بعد انحلال پارلمان را هدف گیری کرد و بعد از آن متوجه قوه قضاییه شد. این اقدامات درحالی صورت پذیرفت که قانون عراق و اطراف درگیر در مساله هیچ کدام از آنها را مورد استقبال و تصدیق قرار ندادند. درچنین وضعیتی اینک صدر شرایط جدیدی را ترسیم می کند که علی رغم پیچیدگی، ابعاد عملیاتی آن دقیقا روشن نیست.
- اساسی ترین سوال در خصوص پیشنهاد صدر این است که با حذف جمیع نخبگان سیاسی و منسوبین به جریانات سیاسی عراق، کدام فرد یا کدامین افراد و با چه ویژگی هایی سکاندار سیاست و اداره و اجرا در عراق آینده خواهند بود؟
- سوال دیگر آن که این شیوه پیشنهادی چگونه مجموعه شیعه، اهل سنت و اکراد را دربرخواهد گرفت؟ آیا همه سیاسیون عراق به آن یکجا و همه جانبه لبیک خواهند گفت؟ و یا پیشنهاد صدر متوجه جمعیت شیعه است و لاغیر؟
- سوال دیگر آنکه تحقیقا در شرایط پس از سال 2003 تا کنون اغلب سکانداران سیاسی عراق مجموعه های حاضر در میدان عراق بوده اند. آیا در صورت تحقق این پیشنهاد راه برای رانده شدگان از قدرت مانند بعثی ها هموار نخواهد شد؟
- صدر در قالب پیشنهاد جدید خود گونه ای آینده این مساله را ترسیم می کند که گویی بیش از هرکس شخص خودش به عملیاتی نشدن آن باور دارد. اضافه کردن این قید که :این پیشنهاد نباید پس از انتخابات آتی تحقق یابد نشانه بارز این مساله است؟
- اینکه آیا منظور صدر از پیشنهاد جدید آن است که از موضع قبلی خود در خصوص انحلال پارلمان عقب نشینی کرده است یا خیر؟ از دل این پیشنهاد قابل دریافت نیست. به فرض پذیرش این پیشنهاد، پاسخ به این سوال که آیا مجلس فعلی و دولت کنونی باید عهده دار عملیاتی کردن این پیشنهاد باشند یا نه همچنان گنگ و نامفهوم است.
- نباید دور از نظر داشت که مشابه این پیشنهاد در خصوص کم رنگ کردن نقش جریانات سیاسی در عراق، درقالب اصلاح قانون انتخابات اخیر عراق محل توجه قرار گرفته است. اما آنچه بدیهی به نظر می رسد این است که نمی توان حکومتی دمکرات را خالی و عاری از احزاب و جریانات سیاسی فعال تصور کرد.
- نظر به آنچه گذشت، از توئیت اخیر صدر اینچنین برمی آید که یا ایشان با این اقدام بر آن است که توجه و حمایت گروه های خاکستری در عراق را به خود و جریان صدر در عبور از مسائل این روزهای عراق جلب کند و یا آن که سطح توقعات را به میزانی بالا ببرد که اطراف مقابل در خصوص مطالبات اولیه و پیش گفته ایشان کوتاه بیایند.
- در عین حال معلوم نیست آنچه صدر طی چند روز گذشته رسانه ای کرد و از اقدامی جدید و غافلگیر کننده در عراق خبر داد، در قالب پیشنهاد امروز خلاصه شده است؟یا آنکه پس از دریافت واکنش ها به پیشنهاد جدید همچنان بایستی منتظر اقدام غافلگیر کننده وعده داده شده صدر بود.
- اینکه صدر در اقدامی جدید حضور در گفتگویی وطنی را ولو با شروطی خاص پذیرفته است بایستی به فال نیک گرفت اما آنکه این شروط چقدر قابل تحقق در دنیای بیرون باشد را بایستی در واکنش رقبا نسبت به آن جستجوکرد.

پربیننده ترین خبرها