آیا ایران ذخیره نفت خام فراساحلی خود را مصرف می کند؟

آیا ایران ذخیره نفت خام فراساحلی خود را مصرف می کند؟
دوشنبه 7 شهريور 1401 - 09:08

به نوشته بلومبرگ، تهران احتمالاً 93 میلیون بشکه نفتِ آماده بهره برداری در اختیار دارد.

العالم - آمریکا

وب‌سایت بلومبرگ نوشت: جان دریسکول، استراتژیست ارشد شرکت JTD Energy Services Pte می‌گوید: «ایران ناوگان قابل توجهی از محموله‌ها را آماده کرده است که می‌تواند به زودی وارد بازار شود.» او افزود با این حال، رفع مشکلات بیمه و حمل و نقل و همچنین فروش پس از تحریم ممکن است «کمی زمان» نیاز داشته باشد.
بازگشت بالقوه بشکه‌های نفت ایران به بازارهای جهانی نفت - هم از حجم ذخیره‌شده در شناورها و هم در بلندمدت - بر بهای طلای سیاه در هفته‌های اخیر تأثیر گذاشته و نشانه‌هایی از کمبود تولید و عرضه در مناطق دیگر را خنثی کرده است.
تمرکز دیپلمات‌ها بر احیای یک توافق چند وجهی است که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های مرتبط، از جمله بر جریان نفت، محدود می‌کرد. توافق اولیه پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا آن را کنار گذاشت، از بین رفت. چند روز پیش ایالات متحده پاسخ خود را به آخرین پیشنهاد اروپا ارسال کرد و گمانه زنی ها را افزایش داد که ممکن است به زودی توافقی حاصل شود اگرچه تهران یکشنبه گفت که چانه زنی ها اکنون در سپتامبر (ماه آتی میلادی) ادامه خواهد داشت.
طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر نفت خام فراساحلی ایران با میانگین عرضه جهانی روزانه حدود 100 میلیون بشکه در روز در سال جاری مقایسه می‌شود. در ایالات متحده، رئیس جمهور جو بایدن در یک دوره شش ماهه حدود 180 میلیون بشکه نفت از ذخایر این کشور را آزاد کرده است.
به گفته اما لی، تحلیلگر ورتکسا، از زمانی که ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا معافیت های واردات نفت ایران را پس از تحریم های آمریکا متوقف کرد، محموله های روزانه ایران حدود یک میلیون بشکه بوده است. با عقب نشینی سایر کشورها، چین در بین خریداران برتر باقی مانده است.
ایران در درازمدت پس از انعقاد هر گونه توافق و تخلیه ذخایر دریایی، به دنبال بازسازی تولید و افزایش فروش خود خواهد بود. بر اساس یادداشت گلدمن ساکس، که در مورد پیشرفت در کوتاه مدت تردید دارد، حتی اگر توافقی حاصل شود، اجرای مفاد آن تا سال 2023 آغاز نخواهد شد.
دریسکول می گوید در حالی که ایران ممکن است قصد داشته باشد خلاء روسیه را در اروپا پر کند، یعنی در اسپانیا، ایتالیا، یونان و حتی ترکیه، تهران همچنین تلاش خواهد کرد تا سهم خود را در بازار ارزشمند آسیا پس بگیرد، حتی اگر این وضع به قیمت جذاب کردن شرایط برای خریداران حاصل شود.
داده‌های کپلر نشان می‌دهد اروپا در سال‌های 2017 و 2018 به‌ترتیب 748 هزار بشکه و 528 هزار بشکه نفت ایران را مصرف کرده است، در حالی که آسیا به ترتیب 1.2 میلیون بشکه و نزدیک به یک میلیون بشکه در روز از ایران مصرف داشته است.
دریسکول می افزاید: «این طبیعی است که ایران بخواهد ابتدا به اروپا نفت بفروشد تا خلأ تحریم‌های پس از آغاز منازعه اوکراین را پر کند.اما در بلندمدت، آنها به دنبال قراردادهای طولانی در آسیا خواهند بود.»

پربیننده ترین خبرها