گزارش العالم از بن بست سیاسی در لیبی

دوشنبه 7 شهريور 1401 - 13:36

طرابلس، پایتخت لیبی دبار دیگر در آتش درگیری‌های نظامی قرار گرفته؛ زیرا راه‌حل‌های سیاسی به بن‌بست رسیده است و تصویری از خشونت در خیابان‌های طرابلس شدت شکاف داخلی بین دو طرف درگیری، دولت موقت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت شرق به ریاست "فتحی پاشاغا" را منعکس می‌سازد.

العالم- لیبی

به گزارش العالم دور جدید درگیری‌ها در طرابلس، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. بسیاری نگرانند که در سایه مسدود شدن روزنه‌های امید برای حل سیاسی بحران، این درگیری‌ها به مرحله بسیار خشن کشیده شود. بازدید میدانی الدبیبه و تشکیل اتاق عملیات برای دفاع از طرابلس از سوی دفتر او، نشان‌دهنده وخامت اوضاع در این کشور است.

حوادث اخیر در لیبی واکنش‌هایی را برانگیخت که بسیاری از این طرف‌ها حل سیاسی این بحران را مورد تأکید قرار داده و خشونت‌های نظامی را محکوم کرده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران با ابراز نگرانی عمیق از درگیری‌های اخیر در طرابلس بر ضرورت توقف فوری این درگیری‌ها و حل اختلافات بین طرف‌های درگیر بر اساس حفظ منافع و امنیت مردم لیبی از طریق گفت‌گو تاکید کرد.

وزارت امور خارجه تونس نیز در بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری، آتش‌بس و توقف فوری عملیات مسلحانه برای جلوگیری از ریخته شدن خون برادران لیبیایی شده است. تونس همچنین اعلام کرد که این کشور با نگرانی زیاد تحولات خطرناک لیبی را دنبال می‌کند.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات لیبی را دنبال می کند و از تمام طرف‌های درگیر در این کشور خواسته که منافع ملت لیبی را در نظر بگیرند.

درگیری‌های طرابلس از جمعه شب تا صبح شنبه ادامه داشت و در آن از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست‌وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها