کناره‌گیری صدر از میدان سیاست؛ صدری ها در خیابان

کناره‌گیری صدر از میدان سیاست؛ صدری ها در خیابان
دوشنبه 7 شهريور 1401 - 18:40

العالم _ عراق

خبر:

مقتدی صدر امروز اعلام کرد ازعرصه سیاسی عراق کناره گیری می کند اما این اعلام موجب نشد برخی از طرفداران او خیابان های عراق را ترک کنند.

تحلیل:

- پیش از این و قبل از اولتیماتوم 72 ساعته، صدر وعده یک تصمیم غافلگیر کننده داده بود. برخی بر این باور هستند که اعلام امروز کناره گیری صدر از سیاست همان تصمیم غافلگیر کننده است. صرف نظر از اینکه این اعلام همان تصمیم غافلگیر کننده مورد نظر است یا خیر به نظر می رسد با اعلام کناره گیری صدر از عالم سیاست و همچنین دستور او بر بستن تمامی دفاتر تحت امرش دیگر نبایستی منتظر اقدامی غافلگیر کننده از ناحیه صدر بود.

- نکته قابل تامل اساسی در رویکرد جدید صدر آن است که چرا او با اعلام کناره گیری از سیاست و بستن دفاتر و لغو مجموعه اداره کننده اعتصابات، به هواداران خود دستور نداده است به منازل خود بازگردند؟

- آیا این تحفظ در درخواست از هواداران برای بازگشت به منازل نمی تواند دستان هواداران تندروی صدر را در اقدامات بعدی بازگذارد؟ آیا به تعبیری این عدم درخواست گونه ای اجازه "آتش به اختیاری" به هواداران تندرو نمی دهد؟

- آیا اصرار برخی صدری ها بر حرکت های خلاف قانون طی ساعات اخیر که با حمله به دولت (قصر جمهوری) و دیگر نهادهای قانونی عراق کلید خورده و به دیگر استان های عراق سرایت یافته احتمال درگیری و استمرار ناآرامی ها در عراق را تقویت نخواهد کرد؟

- اینکه صدر گفته بود بعد از این نه اعلامیه و نه توئیتی صادر خواهم کرد آیا با توجه به آنچه در خلال این ساعات در عراق رخ داده و می دهد و پیش بینی این وضعیت صورت داده شده بود؟

- واقعیت هفته های اخیر در عراق نشان داد که سیر تحولات به حاکمیت قانون در عراق میل دارد. شاید توجه به همین نکته از سوی کسانی که همچنان اصرار دارند مشکلات را در کف خیابان و نه از مجاری قانونی حل کنند کفایت کند.

- به نظر می رسد نقطه پایان بر ناآرامی های امروز خلق شده در عراق همچنان شخص مقتدی صدر باشد. تعیین تکلیف جماعت معترض حاضر در خیابان های عراق و نجات عراق از پس لرزه های بحران یک ماهه همچنان متوجه او است.

پربیننده ترین خبرها