رزمایش بزرگ «وستوک 2022» روسیه با مشارکت چین و چند کشور دیگر

رزمایش بزرگ «وستوک 2022» روسیه با مشارکت چین و چند کشور دیگر
دوشنبه 7 شهريور 1401 - 19:09

وزارت دفاع روسیه از برگزاری رزمایش بزرگی در شرق این کشور با حضور چند کشور از جمله چین و مشارکت هزاران نظامی همراه تجهیزاتشان خبر داد.

العالم - اروپا

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش‌های جنگی گسترده‌ای را در شرق این کشور برگزار می‌کند که در آن نیروهای نظامی چین، در گامی به نشانه روابط نظامی نزدیک‌تر بین مسکو و پکن شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش «وستوک ۲۰۲۲» از ۱ تا ۷ سپتامبر (دهم تا شانزده شهریور) در بخش‌های مختلف خاور دور روسیه و دریای ژاپن برگزار می‌شود و بیش از ۵۰۰۰۰ نظامی، ۱۴۰ فروند هواپیمای نظامی و ۶۰ فروند رزم ناو شرکت دارند.

در این رزمایش، نظامیانی از چین، هند، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه و سوریه حضور خواهند شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که یگان‌هایی از نیروهای هوابرد روسیه، بمب افکن‌های دوربرد و هواپیماهای لجستکی نظامی به همراه سایر نیروها در این رزمایش شرکت خواهند کرد. قرار است به عنوان بخشی از این رزمایش، نیروی دریایی روسیه و چین در «دریای ژاپن» تمرین‌هایی را برای محافظت از ارتباطات دریایی و مناطق اقتصادی دریایی برگزار کنند.

این منبع خبری نوشت، این رزمایش‌ها منعکس کننده روابط دفاعی فزاینده بین مسکو و پکن است که از زمان حمله روسیه به اوکراین تقویت شده است. این دو کشور در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از رزمایش‌های مشترک دریایی و گشت‌زنی بمب‌افکن‌های دوربرد بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی برگزار کرده‌اند. سال گذشته، نیروهای روسیه برای اولین بار برای یک رزمایش مشترک در خاک چین مستقر شدند.

روزنامه «دیلی میل» چندی قبل در این باره نوشت، چین نیروها و تانک‌های خود را برای شرکت در این رزمایش در بحبوحه تشدید تنش‌ها بابت اوکراین به روسیه می‌فرستد. در دوره‌های قبلی برگزاری این رزمایش که با حضور روسیه، چین و مغولستان برگزار شد، هم از نظر نظامی و تاکتیکی و هم به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی اهمیت ویژه‌ای داشت.

این رزمایش اتحاد راهبردی جدید بین روسیه و چین را تایید و این پیام بسیار روشنی را به غرب می‌رساند. مضمون این پیام این است که اگر ناتو بخواهد به آنها حمله کند یا در هر صورت وارد مناطق مورد علاقه روسیه و چین شود، پاسخ محور چین و روسیه بسیار سخت خواهد بود. ناتو در آن برهه اعلام کرد که رزمایش بزرگ روسیه را به دقت زیر نظر دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها