وزیر مشاور دولت صنعا در گفتگو با العالم: ائتلاف متجاوز به دنبال تجزیه یمن است/ تماس‌هایی بین شورای انتقالی جنوب و صنعا برقرار شده است/ اقدامات ریاض و ابوظبی در یمن در خدمت طرح صهیونیسم است/ نبردهای شورای انتقالی تا سیطره بر کل جنوب ادامه خواهد داشت

وزیر مشاور دولت صنعا در گفتگو با العالم: ائتلاف متجاوز به دنبال تجزیه یمن است/ تماس‌هایی بین شورای انتقالی جنوب و صنعا برقرار شده است/ اقدامات ریاض و ابوظبی در یمن در خدمت طرح صهیونیسم است/ نبردهای شورای انتقالی تا سیطره بر کل جنوب ادامه خواهد داشت
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 22:28

یکی از رهبران جنوب یمن و وزیر مشاور دولت نجات ملی یمن در امور گفتگو و آشتی گفت: کشورهای همسایه یمن، خلق و خوی جاه طلبی دارند و به دنبال اشغال یمن و تجزیه این کشور هستند.

العالم - یمن

"احمد القنع" در گفتگویی در برنامه " ضیف وحوار" شبکه خبری العالم درباره تحولات جنوب یمن، گفت: کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به ویژه امارات در جنوب، خلق و خوی جاه طلبی دارند و از قضیه جنوب و مشکلات و درد و رنج اهالی این منطقه برای حمایت از جدایی طلبی استفاده کردند.

سوءاستفاده ائتلاف متجاوز از اختلافات در جنوب به سود منافع خود

القنع در پاسخ به سوالی درباره وضعیت استان های جنوبی یمن به ویژه حضرموت ، ابین و عدن و دیگر استان ها گفت: آنچه در جنوب یمن شاهد هستیم، مساله جدیدی نیست، بلکه طرحی استعماری است که از 26 مارس 2015 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، ائتلاف متجاوز و درصدر آن، آمریکا و "اسرائیل"، عربستان و امارات توانستند از مساله جنوب که یک موضوع سیاسی است، برای رسیدن به منافع خود و نه منافع ساکنان جنوب بهره ببرند.

امارات، خواسته ها و اهداف استعماری خطرناک را دنبال می کند

وی افزود: این طرح‌ها فقط در یمن نیست و بلکه در منطقه هم اجرا می شود و منظورم از منطقه ، منطقه مشرف بر دریای سرخ و باب المندب به ویژه یمن و استان های جنوبی آن و عدن است، امارات، خواسته ها و اهداف استعماری خطرناکی را دنبال می کند و از این رو، توانسته است که از مساله جنوب به عنوان عاملی برای حمایت از جدایی جنوب یمن از شمال آن استفاده کند.

کشورهای همسایه به دنبال اشغال و تجزیه یمن هستند

وی درپاسخ به سوال مجری العالم درباره خواسته‌های اهالی جنوب اعم از مردم یا گروه های موجود در آن جا گفت: گروه های سیاسی خلق و خوی استعمارگری پیدا کرده‌اند و از کشور اشغالگر یعنی امارات متحده عربی حمایت می کنند.

القنع گفت: آن ها در واقع از قدرت تصمیم گیری برخوردار نیستند، اما همان طوری که در ابتدا گفتیم، مساله جنوب، مساله‌ای است که نمی توانیم آن را انکار کنیم، اما اکنون کشورهای همسایه که گمان می کردیم از یمن حمایت می کنند، به دنبال اشغال یمن و تجزیه این کشور هستند.

القنع در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه عاملی باعث تشدید درگیری های اخیر به ویژه درگیری هایی که قبلا بوده و هنوز هم ادامه دارد و نیز درباره تشدید اختلافات بین گروه های جنوب یمن شده است، گفت: طرح‌های متعددی در استان های جنوبی یمن وجود دارد، اخوان المسلمین همچنان در برخی از استان‌ها سلطه دارند و برای سلطه بر کل منطقه تلاش می کنند، اگر بخواهم صریح صحبت کنم، شورای انتقالی در مقایسه با اخوان المسلمین برای سلطه بر استان های جنوبی، محق‌تر است.

وی افزود: هیچ ایراد و سرزنشی متوجه برادران ما در شورای سیاسی و دولت نجات نیست و اگر برادران ما در جنبش انصارالله بخواهند که شمال یمن بدون وجود هر گونه اشغالگری باشد، و طرح هایی برای آزادسازی جنوب یمن تهیه کنند، هیچ ایرادی به آنان وارد نیست.

درگیری در جنوب یمن بین گروه‌های یمنی است

این مسئول جنوبی درباره اینکه آیا درگیری ها درجنوب، بین گروه های تحت حمایت امارات ازجمله شورای انتقالی جنوب و نیروهای حزب اصلاح است یا صرفا بین گروه های دیگری است که در اراضی یمن به ویژه در استان های جنوبی هستند، گفت: درگیری‌هایی که اکنون در جنوب یمن جریان دارد، بین گروه های یمنی است.

طرف‌های درگیر در جنوب صرفا ابزاری در دست کشورهای دیگر هستند

وی همچنین در پاسخ به سوال العالم درخصوص اینکه آیا عوامل منطقه‌ای و بین المللی در درگیری‌های جنوب یمن نقش دارند، گفت این طرف ها صرفا ابزاری در دست کشورهای دیگر هستند، اما آنچه دیروز در ابین روی داد، خواسته جدید جنوبی ها است و گویی که اهالی جنوب درحال به توافق رسیدن درباره مسائل خود هستند.

القنع درباره خواسته های ائتلاف متجاوز هم گفت که این ائتلاف به دنبال تامین منافع خود است و همان طور که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته است ما برای آزادی هر بخشی که تحت اشغال است، تلاش می کنیم.

وزیر مشاور دولت نجات ملی در امور آشتی، درباره موضعش درمورد دولت صنعاء گفت: ما آنگاه که وارد صنعاء شدیم، در برابر متجاوزان ایستادیم. ما یمنی هستیم و با مهدی المشاط و با عبدالملک بدر الدین الحوثی هستیم. بر همین اساس اگر دیدگاه دیگری داشته باشیم، هرگز برخلاف رای و نظر آنان عمل نمی کنیم هرچند گهگاه توصیه هایی می کنیم.

تمام طرح‌ها برای آینده یمن پس از اخراج اشغالگران قابل مذاکره است

وی درباره امکان آزاد سازی مناطق جنوبی یمن هم گفت: نظر ما در این باره همان نظر شورای سیاسی است و اینکه پس از بیرون راندن اشغالگران، با مردم استان های جنوبی توافق کنیم، با این حال من نظر خودم را می گویم. به نظر من این امکان وجود دارد که مردم جنوب از طریق گفتگو تحت نظامی واحد یکپارچه شوند و البته نه به این معنی که موضوع جدایی مطرح شود، چرا ما همواره موضوع جدایی را مطرح می کنیم؟ چرا دیگر طرح های سیاسی را در آینده مطرح نمی کنیم؟ ممکن است طرح فدرال این فایده را داشته باشد که یمن یکپارچه بماند و نام آن جمهوری یمن با یک رئیس باشد. خیلی کشورها هستند که دارای اقلیم ها یا ایالت های مختلفند البته این، دیدگاه شخصی من است اما دیدگاه شورای سیاسی این است که یمن کشوری واحد و یکپارچه باقی خواهد ماند با این حال شورای سیاسی معتقد است ابتدا باید اشغالگران بیرون بروند و سپس همه طرح های سیاسی را روی میز می گذاریم و درباره آنها به بحث می نشینیم و خود تصمیم می گیریم نه اینکه اشغالگران ما را وادار به این کار کنند.

اقدامات ریاض و ابوظبی در یمن در خدمت طرح صهیونیسم است

القنع درباره نحوه تعامل ریاض و ابوظبی در جنوب یمن هم گفت: آن دو ممکن است نقش ها را تقسیم کرده باشند، چه بسا در برخی مسائل از جمله تمایلات استعماری که چه چیز سهم هر کدام باشد، اختلاف داشته باشند اما در مسائل زیادی توافق دارند به ویژه اینکه هر دو در خدمت طرح صهیونیسم هستند. البته امروزه کاملا آشکار شده است که امارات در خدمت این طرح بوده اما خدمت سعودی به این طرح هنوز همانند امارات کاملا آشکار نشده است. البته از آغاز ریاض و ابوظبی ابزارهایی بودند همانند احزاب و نیروهای جنوبی و غیر جنوبی که به عنوان ابزارهایی با اشغالگران همراه شدند. ریاض و ابوظبی در واقع ابزار دست انگلیس و اسرائیل هستند.

سعودی به دنبال منافع خود است

وزیر مشاور دولت نجات ملی درباره دیدگاه دولت سعودی درباره جدایی شمال از جنوب یمن هم گفت: سعودی ها خود می دانند که در توافق نامه مرزها چه اتفاقی رخ داد، آنان می دانند چه شروطی گذاشته شد از جمله اینکه این توافق نامه ادامه یابد. طرح مرزها تا زمانی که یکپارچگی باقی باشد، معتبر است و اگر این یکپارچگی به هر نحوی به پایان برسد، توافق نامه ها با سعودی از بین خواهد رفت و این در حالی است که سعودی به دنبال منافع خود است.

ائتلاف متجاوز به دنبال حذف حزب الاصلاح است

وی درباره موضع ائتلاف متجاوز در برابر حزب الاصلاح گفت: ائتلاف در پی حذف این حزب است هرچند این حزب به ورود ائتلاف متجاوز به جنوب یمن کمک کرد با این حال طرح از بین بردن حزب الاصلاح، از یمن سرچشمه نمی گیرد بلکه براساس طرحی بین المللی برای از بین بردن اخوان در همه منطقه عربی و به ویژه در خاورمیانه است و بخشی از این طرح، خلاصی از اخوان است. مشکل این است که این تصور که استعمار در دهه شصت قرن گذشته از کشورهای عربی بیرون رفت، کاملا اشتباه بود.

نبردهای شورای انتقالی تا سیطره بر کل جنوب ادامه خواهد داشت

احمد القنع درباره تهدید شورای انتقالی مبنی بر سیطره بر برخی استان ها مانند حضرموت گفت: این شورا در روزها یا هفته ها یا ماه های آینده تلاش خواهد کرد سیطره خود را بر آنچه جمهوری یمن دموکراتیک مردمی در سال 1990 شناخته می شد، گسترش دهد. این کاملا مشخص است و تحلیل سیاسی نیست و من این را براساس آنچه در ابین و شبوه روی داد می گویم و نیز براساس آنچه در روزهای آینده در سیئون در حضرموت رخ خواهد داد. بر همین اساس به نظر من نبردها تا سیطره شورای انتقالی ادامه خواهد یافت، چه از راه مسالمت آمیز و چه از راه نظامی، همان گونه که در ابین مسالمت آمیز اتفاق افتاد و در شبوه از طریق نظامی.

شورای ریاستی یمن فاقد قدرت کافی برای اداره امور است

وی درباره آینده شورای ریاستی و رشاد العلیمی رئیس آن گفت: این شورا قدرتی ندارد و ما به خوبی از ضعف کنگره ای که در خارج است و نیز ضعف اخوان و دیگران آگاهیم هرچند آنها در خدمت طرح های بیگانگان هستند. ماموریت شورای ریاستی این است که نظامی مستقل در جنوب یمن به وجود آورد تا با اخوان در شورای سیاسی در گفتگوهای آینده گفتگو کند، این سناریوی مطرح است.

تماس‌هایی بین شورای انتقالی جنوب و صنعا برقرار شده است

القنع در پاسخ به این سوال که آیا بین شورای انتقالی جنوب و صنعا تماس‌هایی برقرار شده است، گفت: تماس‌هایی وجود دارد که ممکن است علنی نشده باشد، از جمله تماس های‌ شخصی با رهبران، من نیز به عنوان وزیر گفتگو و آشتی تماس‌هایی دارم که اگر هر هفته نباشد هر دو هفته هست؛ من با رهبران ارتباط دارم و تا حد امکان تلاش می کنم روابط با آنها را تقویت کنم.

وزیر مشاور دولت نجات ملی درخصوص طرح‌های آمریکایی-اروپایی در یمن گفت: تحرکات آنها یا طرح جدید است یا همان طرح قدیمی اشغال منطقه تحت توافقنامه سایسپیکو برای تقسیم منطقه است، شاید این توافقنامه بروزرسانی شده، می دانیم که ملک عبدالعزیز آل سعود از قرارداد سایسپیکو حمایت کرده بود، در هر صورت شاید نوه او یعنی محمد بن سلمان بخواهد در امضای توافق سیاسی جدید برای منطقه نقش داشته باشد.

این مقام مسئول یمنی خاطرنشان کرد که ثروت یمن از جمله نفت این کشور از ابتدای تجاوز ائتلاف تا امروز پس از هشت سال جنگ همچنان به سرقت می رود و براساس آمار وزارت نفت یک و نیم میلیارد یا حتی بیشتر از ثروت این کشور به غارت رفته است.

یمنی‌ها در گرسنگی مطلق هستند و سعودی‌ها نفت ما را می دزدند

وی افزود: این یک میلیارد و نیم دلار دزدی در حالی است که در طول 8 سال مردم ما در گرسنگی و فقر به سر بردند، این درحالی است که می‌توانستیم زندگی خوبی داشته باشیم اما اکنون از مشکلات بمباران و تجاوز در محاصره رنج می بریم ما نان خشک می خوریم و آنها نفت ما را می دزدند و به بانک آل سعود می‌دهند.

اختلاف میان امارات و عربستان برسر قدرت اول بودن است

القنع درخصوص شرایط زندگی در یمن با وجود اشغال از سوی امارات و سعودی گفت: اگر به دنبال منافع استان‌های جنوبی بودند، امارات می‌توانست در اولین سال حضور و اشغال مناطق جنوبی، جنوب را بهشت کند، اما می‌خواهند جنوب را در دستان خود نگه دارند. که از آن به عنوان برگ برنده در هر مذاکره جهانی آینده استفاده کند، امارات می‌خواهد رهبر خاورمیانه باشد و حتی گاهی ممکن است با عربستان سعودی توافق داشته باشد، اما در این که چه کسی اول رهبر منطقه خواهد شد، اختلاف دارند.

این مسئول جنوب یمنی اقدامات امارات در جنوب را در راستای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی و پرونده عادی سازی روابط دانست و گفت: نیروهای جنوب باید در مبارزه با آنچه در حال رخ دادن است متحد شوند، مردم از جنگ در یمن خسته شدند، ما نمی خواهیم خون کسی ریخته شود درهمین راستا با تحریک مردم برای مخالفت با اشغالگران موافقیم، اما من با تحریک مردم برای جمع کردن گروه‌های جنوب موافق نیستم، بنابراین از گروه‌های جنوبی باید بخواهیم متحد شوند تا یک نهاد جنوبی یکپارچه داشته باشیم.

پربیننده ترین خبرها