الجزیره بررسی کرد؛

علت اهمیت تایوان برای سیاستمداران آمریکایی

علت اهمیت تایوان برای سیاستمداران آمریکایی
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 19:23

سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به بحران روابط آمریکا و چین منجر شد و از آن زمان این جزیره میزبان مقامات بیشتری از آمریکا است.

العالم_آسیا

پایگاه شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به چرایی تنش بین آمریکا و چین بر سر تایوان پرداخت و تلاش کرد معمای سفر مداوم مقامات آمریکایی به تایوان را با وجود اعتراضات سران پکن، حل کند. در ادامه بخش هایی از این گزارش را می خوانیم؛

در حالی تایوان میزبان یکی دیگر از سیاستمداران عالی رتبه آمریکایی است که رزمایش های نظامی چین در اطراف این جزیره به تازگی پایان یافته است. مانور بی سابقه چین که حمله احتمالی به تایوان را هدف گذاری کرده است از اوایل ماه اوت که پلوسی به این جزیره سفر کرد، کلید خورد.

۱۲ روز پس از سفر پلوسی، «اد مارکی» سناتور آمریکایی در صدر یک هیئت وارد جزیره شد. پس از مارکی، «مارشا بلکبرن» سناتور جمهوریخواه که در کمیته خدمات مسلح سنا مشغول به فعالیت است، عازم تایپه شد.

حال این پرسش به ذهن می رسد که چرا بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در شرایط کنونی از تایوان بازدید می کنند؟

بخشی از پاسخ به رقابت آمریکا و چین برمی گردد که واشنگتن، پکن را به عنوان رقیب استراتژیک اصلی خود می بیند و به علت درگیری بین این ۲ کشور، برقراری روابط پایدار و تعامل در سطوح بالا دشوار است.

«ابهام استراتژیک» سیاستی است که ایالات متحده در قبال تایوان به کار گرفته است؛ رویکردی که بر مبنای آن آمریکا متعهد شده است تجهیزات نظامی را در اختیار تایپه قرار دهد که این جزیره بتواند در برابر چین از خود دفاع کند.

«ابهام» نیز در این است که آمریکا از ارائه تضمین های مشخص اجتناب می کند که در صورت حمله چین به تایپه، واشنگتن مستقیماً مداخله خواهد کرد. رخدادهای اخیر از این واقعیت پرده برداشت که ابهام در قبال دفاع تایوان جای خود را به اظهارنظرهای صریح تر رهبران ایالات متحده مبنی بر حمایت از تایوان در مواجهه با تهاجم چین داده است.

در این ارتباط قوی‌ترین سیگنال را از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا شاهد بودیم که از ابهام استراتژیک فاصله گرفت و در ماه می گفت در صورت حمله چین به تایوان، برای دفاع از تایپه از از زور بهره خواهد گرفت.

شماری از تحلیلگران معتقدند که راهبرد آمریکا در قبال تایوان و دفاع از آن از «ابهام استراتژیک» به «وضوح استراتژیک» تغییر یافته است.

به گفته «ونتی سونگ» کارشناس علوم سیاسی که در بخش مطالعات تایوان دانشگاه ملی استرالیا به تدریس مشغول است «این بار اظهارات بایدن به خودی خود غیرمنطقی به نظر می رسد اما سیگنالی که ارسال می کند، از نظر سیاسی بسیار مهم است.»

به نظر می رسد پلوسی در طول سفر خود با گفتن این جمله که «آمریکا کنار تایوان ایستاده است» به این بحث شفافیت بخشیده است.

حمله روسیه به اوکراین توجهات را به تهدید دیرینه چین مبنی بر کاربرد زور با هدف الحاق تایوان به خود جلب کرد. تایوان اوایل بحران اوکراین نگران آن بود در برهه ای که توجهات بر بحران مزبور متمرکز است، چین برای اقدام علیه تایپه استفاده کند. چین جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرده و به تحریم های بین المللی علیه مسکو نپیوسته است.

«نایل فرگوسن»، مورخ، در مقاله ای که نوشته و در بلومبرگ منتشر کرده است، یکی از دلایل رویکرد جنگ طلبانه بایدن را در قبال پکن سیاست داخلی آمریکا می داند زیرا این کشور در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره قرار دارد.

در رقابت های انتخاباتی آمریکا، چین یکی از موضوعات مورد بحث است. آمریکایی ها چین را یک تهدید اقتصادی یا امنیتی ارزیابی می کنند و در ارتباط با شیوع کرونا نیز پکن را مقصر می دانند. در سال ۲۰۲۱ نتایج یک نظرسنجی نشان می داد که ۴۵ درصد آمریکایی ها، چین را بزرگترین دشمن آمریکا می دانند یعنی بیش از دو برابر نسبت به سال ۲۰۲۰.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها