مقام سابق دولت ریگان: اشتباه گورباچف، اعتماد به آمریکا بود

مقام سابق دولت ریگان: اشتباه گورباچف، اعتماد به آمریکا بود
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 20:51

معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: میخائیل گورباچف خطر غیرضروری «آرماگدون هسته‌ای» را متوجه شد اما نفهمید که ممکن است هر توافقی با آمریکا، توسط دولت بعدی این کشور فسخ شود.

العالم_اروپا

پاول کرگ رابرتس، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بهترین عضو حزب کمونیست از نسل جوان بود که مانند رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا توانست بیهودگی جنگ سرد و تهدید بیهوده آرماگدون هسته‌ای را بفهمد. او همچنین درک کرد که سرکوب‌ها و سختی‌های دوره شوروی لزومی نداشته است و سعی کرد با کمک مشاورانش نظام شوروری را اصلاح کند. هیچ شکی نیست که او مردی بزرگ و رهبری صادق برای مردم شوروی بود.

گورباچف شامگاه سه‌شنبه در ۹۱ سالگی در پی یک بیماری طولانی مدت در گذشت. بسیاری از رهبران جهان از جمله نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهوری روسیه، رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا میراث او را تجلیل کردند.

رابرتس گفت: اطلاع دارم که جیمز بیکر، وزیر خارجه وقت آمریکا به گورباچف وعده داد بود که اگر بگذارد آلمان متحد شود، ناتو حتی یک اینچ هم در شرق گسترش پیدا نخواهد کرد. هیچ شکی در این باره نیست، هرچند که نومحافظه‌کاران آمریکا و مقامات دولت بیل کلینتون (رئیس‌جمهوری اسبق این کشور) آن را رد می‌کنند.

او گفت: اشتباه گورباچف این بود که واشنگتن را نمی‌شناخت. هر رئیس‌جمهوری در آمریکا می‌تواند توافق‌های امضا شده توسط رئیس‌جمهوری پیش از خود را فسخ کند حتی اگر اسناد و مدارک امضا شده‌ای در کار باشد. باز این گزاره صادق است، حال آنکه در خصوص تعهد عدم گسترش ناتو هیچ سندی امضا نشد و دولت فاسد کلینتون ادعا کرد که چنین توافقی هرگز صورت نگرفته است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها