لزوم گفتگوهای هدفمند در عراق

لزوم گفتگوهای هدفمند در عراق
پنج‌شنبه 10 شهريور 1401 - 12:49

تحلیلگران معتقدند گفتگوها در عراق باید با هدف تغییر نظام سیاسی و قانون اساسی در این کشور برگزار شود تا زمینه حکومتی عادل فراهم آید.

العالم _ عراق

گروه های سیاسی عراقی پس از کنار رفتن ابرهای تیره فتنه اخیر، از هم پیشی گرفته و مواضع خود را مشخص کرده اند. همه طرف ها در عراق بجز جریان صدری خواستار گفتگوی فراگیر برای حل اختلافات شده اند. در همین حال رئیس جمهور عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگان برای خروج از بحران طبق توافق ملی شده است.

ناظران درخواست نیروهای سیاسی را برای گفتگو کاملا منطقی می دانند به ویژه اینکه نیروهای چارچوب هماهنگی همواره خواستار این گفتگوها بوده و مقتدا صدر را به این گفتگوها دعوت می کرده اند هرچند وی همواره آن را رد می کرده است.

به گفته ناظران، توپ هم اکنون در زمین مقتدا صدر است که بر کناره گیری سیاسی و دخالت نکردن در امور سیاسی اصرار دارد، موضعی که مانع برگزاری گفتگو می شود.

ناظران در همین حال تاکید می کنند که سوالات فراوانی درباره موضوعات گفتگوهای ملی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد از جمله اینکه آیا این گفتگوها زمینه ای برای انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان است؟ چه کسی این انتخابات را رهبری خواهد کرد، آیا دولت کنونی و طبق کدام قانون؟ چه کسی بر انتخابات نظارت خواهد کرد؟

تحلیلگران امور عراق بحران در این کشور را بحران گروه های شیعی می دانند زیرا به گفته آنان، کردها دولت محلی خود را دارند و در منطقه کردستان انتخابات برگزار می کنند و در همین حال رئیس جمهور از آنان است و سنی ها هم ریاست پارلمان را در اختیار دارند.

به گفته این تحلیلگران، بحران گروه های شیعی عراق ناشی از قانون اساسی این کشور است که آن را نفرین شده توصیف می کنند زیرا با عجله تدوین شد و با تاسف بسیار، شرکای سیاسی هنگام تدوین آن حضور نداشتند و در نتیجه قانون اساسی براساس معیار گروه های کرد نوشته شد و همین مسئله مشکل عراق است.

تحلیلگران معتقدند نخست وزیر در عراق قدرت تصمیم گیری ندارد و در نتیجه در هر کدام از انتخابات های پیشین، همگان مطالبات خود را روی میز گذاشته اند و اکثریت موظف بوده است این مطالبات را اجرا کند و به همین علت گویی عراق به پایان خط رسیده است.

تحلیلگران تاکید می کنند که یک جنگ تبلیغاتی به شدت آشکار ضد عراق به راه افتاده است تا این کشور را به چند کشور کوچک تجزیه کنند، جنگی که شبکه های سعودی و آمریکایی از جمله شبکه العربیه و الحره آن را رهبری و عراق را به سمت فتنه هدایت می کنند و این در حالی است که مصطفی الکاظمی با حمایت آمریکا به قدرت رسید و وی هم اکنون به بخشی از مشکل عراق تبدیل شده است.

تحلیلگران معتقدند نخست باید این مشکل مطرح و درباره آن گفتگو شود تا زمینه تغییر نظام سیاسی و قانون اساسی و در نتیجه حکومتی عادل فراهم آید در غیر این صورت گفتگو ثمره ای نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها