طلای المپیک لندن بعد از ۱۰ سال به «کمیل قاسمی» رسید

طلای المپیک لندن بعد از ۱۰ سال به «کمیل قاسمی» رسید
پنج‌شنبه 10 شهريور 1401 - 11:52

مدال طلای کشتی آزاد وزن ۱۲۰ کیلوگرم بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن بعد از گذشت یک دهه امروز (پنجشنبه) طی مراسمی به طور رسمی و با حضور رییس کمیته ملی المپیک به «کمیل قاسمی» اهدا شد.

العالم - ایران / ورزشی

سالن شهید صدرزاده فدراسیون کشتی ۱۰ کاشی ارزشمند منقش به تصویر طلایی‌های ورزش کشتی در ادوار المپیک را در خود جای داده است. تصاویری از امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی، عبدالله موحد، رسول خادم، علیرضا دبیر، حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، حسن یزدانی و محمدرضا گرایی بر دیوار نقش بسته که تصویر «کمیل قاسمی» به عنوان یازدهمین کشتی‌گیر طلایی در المپیک در کنار این بزرگان قرار گرفت.

در جریان سفر سه روزه وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک ایران در تیر ماه امسال به لوزان سوئیس، مدال طلای وزن ۱۲۰ کیلوگرم کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن، به مسئولان ارشد ورزش ایران تحویل شد.

گفتنی است پس از تایید مثبت بودن تست دوپینگ «آرتور تایمازوف» ازبکستانی و «داوید مادزمانشویلی» از گرجستان نفرات اول و دوم کشتی آزاد سنگین وزن المپیک ۲۰۱۲ لندن، کمیته بین‌المللی المپیک رسما و به طور مشترک «کمیل قاسمی» و «بلال ماخوف» روسی را به‌ عنوان مردان طلایی این وزن معرفی کرد.

اعلام مدال طلای مشترک قاسمی به همراه آزادکار روسی در حالی بود که پیش از این ادعا می‌شد که طبق قانون اتحادیه جهانی کشتی این مدال تنها به نام کمیل قاسمی ثبت شود. قاسمی به همراه بلال ماخوف روسی در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال برنز مشترک را کسب کرده بودند. البته پیش از قطعی شدن دوپینگ تایمازوف، مادزمانشویلی به دلیل دوپینگ محروم و مدال نقره او به ماخوف روس رسیده بود. از نکات بارز این تصمیم آن بود که مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن در این وزن حذف شد و «دولت شعبان بای» قزاق و «دلاگنف» آمریکایی نیز به مدال‌های برنز مشترک رسیدند.

مراسم اهدای مدال طلای المپیک کمیل قاسمی صبح امروز (پنجشنبه) و با حضور محمود خسروی‌وفا رئیس جدید کمیته ملی المپیک، نماینده مردم جویبار در مجلس، رضا صالحی‌امیری رئیس سابق کمیته ملی المپیک، اعضا هیئت اجرایی کمیته، علیرضا دبیر رییس فدراسیون و جمعی از قهرمانان و ملیپوشان کشتی در محل خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده برگزار شد.

با کسب مدال طلا توسط کمیل قاسمی، تعداد مدال های طلای کسب شده توسط کشتی ایران در المپیک‌ها به عدد ۱۱ رسید.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها