وضعیت نابسامان اسکان پناهجویان اوکراینی در اسکاتلند/ انصراف بیش از ۱۰ هزار اسکاتلندی از میزبانی پناهجویان

وضعیت نابسامان اسکان پناهجویان اوکراینی در اسکاتلند/ انصراف بیش از ۱۰ هزار اسکاتلندی از میزبانی پناهجویان
شنبه 12 شهريور 1401 - 17:00

تارنمای انگلیسی «دیلی میل» نوشت: در شرایطی که اسکاتلند برای اسکان پناهجویان اوکراینی به کشتی‌های تفریحی روی آورده‌است و بیش از ۱۰ هزار اسکاتلندی از میزبانی پناهجویان انصراف داده‌اند، داده‌های جدید نشان می‌دهد نزدیک به ۱۸هزار اوکراینی با روادید اسکاتلند هنوز به خاک این کشور وارد نشده‌اند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش دیلی‌ میل، تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار روادید تحت «طرح حامی ممتاز» (Super Sponsor) برای پناهجویان اوکراینی صادر شده است که حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر از دریافت‌کنندگان روادید به اسکاتلند وارد شده‌اند. بنابراین بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ اوکراینی دیگر همچنان اجازه ورود به خاک این کشور را دارند.

بر اساس این گزارش، کشتی تفریحی «ام‌اس امبیشن» با ظرفیت ۱۷۰۰ نفر، به عنوان دومین کشتی تفریحی برای اسکان پناهجویان اوکراینی در اسکاتلند، روز گذشته وارد آب‌های این کشور شده است.

نخستین کشتی تفریحی (ام‌اس ویکروریا) از ماه ژوئیه(تیرماه) در بندر «لیت» در ادینبورو (پایتخت اسکاتلند) لنگر انداخته و به محل اقامت بیش از ۷۵۰ پناهجوی اوراینی تبدیل شده است.

این درحالی است که از ۲۰ هزار خانواده داوطلب اسکاتلندی برای میزبانی پناهجویان اوکریانی بیش از نیمی از آن‌ها انصراف داده‌اند.

خبرها حاکی از آن است که اسکاتلند درصدد استفاده از مراکز اسکان موقت پناهجویان است. این مراکز به صورت خوابگاه‌هایی در سرسراهای وسیع ایجاد می‌شوند - مانند آنچه در ابتدای جنگ اوکراین، لهستان برای اسکان پناهجویان اوکراینی استفاده کرد.

«سارا بویاک» سخنگوی امور خارجی حزب کارگر اسکاتلند در توصیف شرایط کنونی پناهندگان اوکراینی در این کشور تاکید کرد که حزب ملی اسکاتلند در اجرای طرح حامی ممتاز شکست خورده است. نمی‌توان بدون داشتن برنامه، تنها وعده داد.

«الکس کول-همیلتون» رهبر حزب لیبرال دموکرات اسکاتلند نیز با انتقاد از وضعیت پناهجویان و ابراز نگرانی از نحوه تامین امنیت در مراکز اسکان موقت گفت: مردم «بیچاره اوکراین» برای سکونت در سالن یک باشگاه ورزشی متروکه به اسکاتلند نیامده‌اند.

وی ادامه داد: کشتی‌های تفریحی شاید در کوتاه مدت قابل سکونت باشند اما با نزدیک شدن زمستان و استفاده از همه ظرفیت این کشتی‌ها امکان بروز شرایط خطرناک افزایش می‌یابد.

در این پیوند،‌«نیل گری» وزیر پناهندگان اسکاتلند در ماه ژوئیه(تیرماه)، به دلیل خیل درخواست‌های پناهندگی از اوکراین صدور روادید تحت عنوان طرح حامی ممتاز را به حالت تعلیق درآورد.

وی درباره امکان استفاده از مراکز اسکان موقت اظهار داشت: اینگونه اقدام‌ها تنها برای شرایط فوق‌العاده درنظر گرفته شدند و استفاده از کشتی‌های تفریحی نیز یکی از آن‌ها است. راهکارهای درازمدت برای اسکان اوکراینی‌ها در هفته‌های آتی اعلام می‌شود.

هفته گذشته نیز تارنمای نشریه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی درمورد آوارگان اوکراینی در این کشور، نوشت: ۵۰هزار آواره اوکراینی که به انگلیس آورده شدند با توجه به بحران معیشت درانگلیس هم‌اکنون با خطر بی خانمان شدن مواجه‌اند.

این نشریه انگلیسی نوشت: دولت انگلیس با ارئه طرحی بعنوان «خانه ای برای اوکراین» Homes for Ukraine scheme» به مدت ۶ ماه آوارگان اوکراینی را در خاک خود منزل می داد، حال با توجه به «بحران هزینه معاش و زندگی» در انگلیس به علت وقوع جنگ در اوکراین که برای آن پایانی وجود ندارد، اکنون این گروه از آوارگان اوکراینی بدون هیچ گزینه جایگزینی با خطر بی خانمانی در انگلیس روبرو هستند.

پربیننده ترین خبرها