روسیه عملیات نیروی دریایی اوکراین برای تصرف نیروگاه زاپوریژیا را دفع کرد

روسیه عملیات نیروی دریایی اوکراین برای تصرف نیروگاه زاپوریژیا را دفع کرد
شنبه 12 شهريور 1401 - 17:49

وزارت دفاع روسیه روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد تلاش نیروهای اوکراینی برای تصرف نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین را ناکام گذاشته است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که نیروهای اوکراینی تلاش کردند شامگاه جمعه در حمله به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا، این تاسیسات را تصاحب کنند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد نیروی دریایی اوکراین متشکل از بیش از ۲۵۰ نظامی سعی داشتند از ساحل دریاچه ای نزدیک نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین اقدام کنند.

این وزارتخانه یادآور شد به رغم حضور نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا، حکومت کی یف بار دیگر قصد تصرف این تاسیسات را داشت.

روسیه خبر داد که نیروهایش این حمله را با حملاتی از بالگردهای نظامی و جت های جنگی خنثی و ۲۰ شناور اوکراینی را منهدم کردند.

براساس این گزارش، کی یف و مسکو در ماه های اخیر یکدیگر را به حمله به این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه انرژی هسته ای اروپاست، متهم کرده اند.

به گزارش ایرنا، نیروهای روسیه ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) این نیروگاه را در اختیار گرفتند اما نیروگاه همچنان به شبکه برق اوکراین متصل است و هنوز توسط عوامل اوکراینی اداره می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی تیمی از بازرسان خود را عازم ماموریت بازدید از این نیروگاه کرد، در میان نگرانی هایی مبنی بر اینکه تشدید تنش می تواند فاجعه هسته ای از نوع چرنوبیل را در قاره اروپا رقم زند.

روسیه و اوکراین هر دو خطر فاجعه هسته ای را بالا دانسته اند. اوکراین و غرب مدعی اند روسیه از این مکان به عنوان پایگاهی برای تسلیحات سنگین استفاده می کند تا کی یف را از هدف قرار دادن آن بازدارد.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه روز جمعه وجود تسلیحات سنگین در نیروگاه زاپوریژیا یا نزدیک آن را رد و اوکراین را به ارتکاب تروریسم هسته ای با حملاتی به این تاسیسات متهم کرد.

پربیننده ترین خبرها