تمایل عربستان سعودی به خرید پدافند چینی

تمایل عربستان سعودی به خرید پدافند چینی
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 15:46

وبگاه‌های متخصص در امور نظامی خبر می‌دهند که پدافند چینی «LY-70» مورد توجه مقامات نظامی عربستان سعودی قرار گرفته و ریاض در حال برنامه‌ریزی برای خرید این سامانه است.

العالم - آسیا

منابع خبری می‌گویند که عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای خرید یک پدافند هوایی چینی به نام «LY-70» است.

وبگاه «الدفاع و التقنیات العسکریه» متخصص در امور نظامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این باره نوشت: «پس از گزارش‌ها درباره علاقه‌مندی عربستان سعودی به سامانه چینی LY-70، این سامانه در استتار صحرایی به نمایش درآمده است.»

این وبگاه در ادامه با اشاره به اینکه پس آزمایش‌های موفق سامانه‌های چینی، عربستان در حال برنامه‌ریزی برای خرید این پدافند هوایی است، اضافه کرد که ریاض می‌خواهد با استفاده از این سامانه‌ها با موشک‌های کروز، پهپادها و مهمات هوشمندِ هدایت‌شونده مقابله کند.

وبگاه «اربیک دیفنس» نیز در جدیدترین گزارش خود به این مسئله پرداخت و خاطرنشان کرد که هیأت شرکت سازنده این پدافند هوایی در نمایشگاه دفاعی ریاض که در ماه مارس گذشته برگزار شد، به صراحت اعلام کرد که سامانه LY-70 در کنار توپ‌های PLZ-45A4 و چند تجهیزات دیگر از جمله مواردی بوده است که توجه نیروهای مسلح عربستان سعودی را به خود جلب کرده است و در عربستان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

پدافند

این وبگاه متخصص در امور نظامی در ادامه به تشریح ویژگی‌های این سامانه پرداخت و نوشت: «LY-70 یک سامانه پدافند هوایی موشکی کوتاه‌برد و میانبردِ سیار و سریع است که بر روی یک کامیون نظامی ۶×۶ نصب شده است.»

طبق این گزارش، این سامانه چینی مجهز به سامانه شناسایی LiDAR و رادارهای AESA با قابلیت رصد اهداف هوایی متعدد در برد ۹۰ کیلومتری است که می‌تواند اهداف کوچک، رادارگریز و در ارتفاع پایین را شناسایی و رهگیری کند.

پد

اربیک دیفنس با اشاره به اینکه این سامانه از دو نوع موشک برخوردار است، افزود یکی از این موشک‌ها، LY-70 با برد ۴۰ کیلومتر است که مجهز به یک رادار داخلی برای جست‌و‌جو و درگیری با اهداف می‌باشد.

موشک‌های نوع دوم FB-10A با برد ده‌ کیلومتر هستند که مجهز به جست‌و‌جوگرهای IIR می‌باشند. هر کامیون قادر است چهارده موشک از جمله هشت موشک میانبرد و شش موشک کوتاه‌برد با خود حمل کند.

از طرف دیگر، این امکان وجود دارد که یک حمل‌کننده موشکی دیگر با دوازده موشک میانبرد و نُه موشک کوتاه‌برد به کامیون متصل شود.

وبگاه مذکور همچنین خاطرنشان کرد که این سامانه چنینی مخصوص درگیری و انهدام اهدافی هوایی مانند موشک‌های کروز، موشک‌های هوا به زمین، بمب‌های هدایت‌شونده، پرنده‌های نظامی ثابت‌بال، بالگرد و پرنده‌های بدون سرنیشین است.

اربیک دیفنس می‌گوید سامانه LY-70 جزء معدود سامانه‌های نظامی است که از امکان درگیری با اهداف حین حرکت برخوردار است.

این سامانه در نمایشگاه دفاعی ریاض در ماه مارس گذشته در کنار دیگر سامانه‌های چینی در معرض عموم قرار گرفته بود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که رسانه‌های سعودی در ماه‌های گذشته از گفت‌‌و‌گوی سران نظامی این کشور و مقامات نظامی چین خبر دادند. «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در ماه ژانویه با «وی فنگه» وزیر دفاع چین درباره تقویت همکاری‌های نظامی ریاض و پگن رایزنی کرد.

شبکه «سی‌ان‌ان» نیز، اوایل ساری جاری میلادی، خبر داده بود که ریاض در تلاش برای دریافت موشک‌های بالستیک است که این خبر در گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش فارس، عربستان سعودی در سال‌های گذشته همواره در تلاش بوده تا کمبود تجهیزات نظامی آمریکایی خود را با خرید از چین جبران کند. در ماه دسامبر گذشته، سی‌ان‌ان خبر داده بود به تصاویری ماهواره‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌داد عربستان سعودی عملا در حال ساخت موشک‌های بالستیک در موضعی است که پیشتر با کمک چین این تأسیسات را ساخته بود.

برخی از کارشناسان در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان تصریح کرده بودند که این اولین دلیل روشن مبنی بر تلاش عربستان سعودی برای ساخت موشک‌های بالستیک است.

در ماه می گذشته، وبگاه «اینترست» گزارش داده بود که «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در قالب رایزنی‌ها محرمانه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی سعی کرده است ریاض را از خرید موشک‌های چینی منصرف کند.

عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری چین در آفریقا و خاورمیانه به شمار می‌آید که میزان مبادلات تجاری آن‌ها طی سال ۲۰۲۱ به بیش از ۷۳ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر، چین بزرگترین واردکننده نفت عربستان سعودی است.

پربیننده ترین خبرها