اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف بهای انرژی روسیه/ واکنش پوتین: همه قراردادهای انرژی با اروپا را لغو خواهیم کرد و غرب یخ خواهد زد

اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف بهای انرژی روسیه/ واکنش پوتین: همه قراردادهای انرژی با اروپا را لغو خواهیم کرد و غرب یخ خواهد زد
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 17:50

پیشنهاد روز چهارشنبه اتحادیه اروپا برای تعیین سقف بهای گاز روسیه، افزون بر واکنش شدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و احتمال جیره بندی سوخت در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان در زمستان پیش رو، در میان اعضای این نهاد نیز شکاف ایجاد کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، جوزف رسیکلا وزیر صنعت جمهوری چک که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، با درخواست حذف این طرح از برنامه مذاکرات روز جمعه وزیران انرژی این نهاد، گفت: این پیشنهاد سازنده نیست و در واقع راه دیگری برای تحریم روسیه است تا راه حل واقعی برای بحران انرژی اروپا.

قرار است وزیران انرژی اتحادیه اروپا در نشست اضطراری روز جمعه، رویارویی با بحران انرژی را بررسی کنند. اروپا معمولا نزدیک به ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ درصد از نفت خود را از روسیه تامین می کرده است.

پوتین در مجمع اقتصادی ولادی وستوک با پیش بینی این پیشنهاد، هشدار داد که در این صورت همه قراردادهای انرژی کشورش با اروپا لغو خواهد شد و غرب یخ خواهد زد.

اورسولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا گفت که ما سقفی برای بهای گاز روسیه پیشنهاد خواهیم کرد تا درآمدهایی را که پوتین برای تامین بودجه جنگ وحشیانه در اوکراین استفاده می کند، کاهش دهیم.

این نهاد اقداماتی دیگر مانند کاهش اجباری مصرف برق در ساعات اوج بار و تعیین سقف بر درآمد انرژی تولید شده از دیگر منابع را نیز اجرا خواهد کرد.

گروه هفت شامل هفت کشور ثروتمند بلوک غرب نیز به تازگی طرح هایی برای اعمال سقف بر بهای نفت صادراتی روسیه به منظور محدود کردن توانایی این کشور برای اجاره کشتی نفتکش و تامین خدمات بیمه ای از کشورهای دیگر غیرعضو این گروه، پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهوری روسیه امروز در سخنرانی در «مجمع اقتصادی شرق» در شهر «ولادی ووستوک»، تاکید کرد: تب تحریمی که غرب ایجاد کرده‌، تمام دنیا را تهدید می‌کند.

پوتین در ادامه تصریح کرد: روسیه همواره از منافع ملی خود دفاع می‌کند و به اجرای سیاست‌های مستقل خود ادامه می‌دهد.منزوی کردن روسیه در وضعیت کنونی غیرممکن است و مسکو به تقویت امنیت در بخش صنایع و اقتصاد خود ادامه می‌دهد. روسیه در ورود به بازارهای ایران و خاورمیانه به دنبال فرصت‌های بیشتر است.

وی با اشاره به بحران‌سازی آمریکا و شرکایش در جهان و مواجهه غرب با چالش‌های جدید خاطر نشان کرد: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا با بحران اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو هستند در حالی که رهبران این کشورها نیاز مردمشان را نادیده می‌گیرند. تحریم‌ها علیه روسیه به تعطیلی کسب‌وکارها در اروپا منجر شده است.
حتی متحدان آمریکا نیز در حال کاهش دارایی‌های دلاری خود هستند.

به گزارش ایرنا، «مجمع اقتصادی شرق» از سال ۲۰۱۵ هر ساله و با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی در روسیه برپا می‌شود. این مجمع بین‌المللی امسال نیز از روزهای گذشته در شهر «ولادی ووستوک» روسیه آغاز شده و تا فردا ادامه دارد. ( ۱۴ تا ۱۷ شهریور)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد.

از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها