عون: حزب‌الله شریک ماست و از آن حمایت می‌کنیم/ «اسرائیل» بیشتر شروط ما را قبول کرده است

عون: حزب‌الله شریک ماست و از آن حمایت می‌کنیم/ «اسرائیل» بیشتر شروط ما را قبول کرده است
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 14:08

 رئیس جمهوری لبنان در سخنانی با تاکید بر اینکه از حزب‌الله حمایت می‌کند، گفت که اقدام مقاومت لبنان، مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزهای دریایی را به سمت جلو سوق داد.

العالم - لبنان

میشل عون در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الجمهوریه» درباره روابط با حزب‌الله اظهار کرد: ما بهای این رابطه را که به نفع لبنان بود، دادیم و جبران باسیل رئیس جربان آزاد ملی لبنان نیز به دلیل اتحاد با حزب‌الله، توسط آمریکایی‌ها مجازات شد و ما پشیمان نیستیم؛ زیرا کاری که ما انجام دادیم نتیجه اعتقاد بود.

وی گفت: «حزب‌الله» یکی از اجزای ملت لبنان است و با یکدیگر در یک سرزمین زندگی می‌کنیم و در آن با هم خواهیم ماند، نه با اسرائیلی‌ها یا آمریکایی‌ها یا هرکس دیگر. به عبارت دیگر، بدیهیات ملی و اخلاقی، به دور از هرگونه محاسبات سیاسی و منافع، ما را ملزم می‌کند که مانند جنگ «تموز» در کنار شریک خود در مقابل تهدیدها بایستیم.

عون در پاسخ به سوالی در این باره که آیا در صورت شکل گیری جنگی دیگر به دلایل مختلف باز هم چنین موضعی را اتخاذ خواهد کرد یا خیر، تاکید کرد: بله خواهید دید که موضع ما تغییر نخواهد کرد؛ چراکه این موضع اصولی و ملی است و با گذشت زمان و تغییر شرایط تغییر نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی و همچنین سفر «عاموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکایی در این پرونده به منطقه طی روزهای آتی تصریح کرد: اکثر موارد مطرح شده از سوی لبنان اکنون مورد قبول طرف اسرائیلی است و بنابراین می توان نتیجه گرفت که مسائل اساسی تقریباً تکمیل شده است، اما باید تا زمان انعقاد توافق نهایی منتظر بمانیم.

وی اعلام کرد: میدان گازی «قانا» به طور کامل برای لبنان خواهد بود و در عین حال بر حق کامل خود برای استخراج از سمت مجاور آن تاکید داریم.

میشل عون درباره نقش مقاومت لبنان در این پرونده نیز تاکید کرد: تحرک مقاومت در پیشبرد مذاکرات غیر مستقیم تاثیر گذار بود.

بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است و لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی است و از حقوق خود در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها