منابع خبری فاش کردند:

دیدار روسای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه و سوریه در مسکو/ دمشق خواهان جدول خروج نظامیان ترکیه شد

دیدار روسای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه و سوریه در مسکو/ دمشق خواهان جدول خروج نظامیان ترکیه شد
شنبه 19 شهريور 1401 - 12:01

منابع خبری فاش کردند که رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه و رئیس دفتر امنیت ملی سوریه زیر نظر روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کرده اند؛ امری که منابع ترکیه ای آن را طبیعی و در راستای امکان ترمیم روابط دو طرف توصیف می کنند.

العالم_اروپا

پایگاه فرانسوی زبان «اینتلیجنس آنلاین» فاش کرده که «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه هفته گذشته با «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در مسکو دیدار و گفت وگو کرده است.

برپایه این گزارش، این دیدار با میانجیگری روسیه برگزار شده است و منابع آگاه ترکیه ای اجرای چنین دیدارهایی را وارد و طبیعی دانسته اند.

این منابع در گفت وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» تصریح کردند: "این دیدار در سایه رویکرد مثبت ترکیه در قبال همه گزینه‌ها از جمله عادی سازی روابط با دولت سوریه - در صورت (به گفته آنکارا) جدیت در مبارزه با تروریسم و گام برداشتن در مسیر روند سیاسی و تضمین بازگشت امن سوری های مقیم ترکیه به کشورشان - امری طبیعی است.

این منابع تصریح کرده اند که گفته های هفته گذشته بعضی از مسئولان ترکیه مبنی بر منتفی شدن عادی سازی روابط با دولت سوریه به معنای عقب ‌نشینی کردن آنکارا از مواضع خودش نیست چرا که از اساس مقرر نبوده که روند عادی ‌سازی روابط سریع صورت گیرد و گفته های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره سوریه در سطح دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده است.

این منابع ترکیه ای اشاره کردند که روسیه در راستای عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق گام برمی دارد و تمایل دارد که ترکیه متقاعد شود که دولت سوریه بر سراسر خاک این کشور کنترل یابد و گزینه عملیات نظامی (در شمال سوریه) از طرف ترکیه منتفی شده و جای آن را همکاری و هماهنگی امنیتی با دمشق بگیرد.

برپایه این گزارش، هیچ یک از منابع ترکیه یا سوریه گزارش پایگاه فرانسوی زبان «اینتلیجنس آنلاین» را تایید یا تکذیب نکرده‌ اند و این پایگاه نوشته است که دیدار فیدان و مملوک نتیجه "قانع کننده" ای نداشته و بیشتر برای طرح نقطه نظرات دو طرف بوده است و این دیدار تداوم شکاف مواضع دو طرف را روشن کرده است.

به نوشته این پایگاه، طرف سوری در این دیدار خواهان تعیین جدولی زمانی برای عقب نشینی نظامیان ترکیه از سوریه، احترام به حق حاکمیت سوریه، توقف حمایت از گروهک جدایی ‌طلب و کنترل دگر باره سوریه بر گذرگاه مرزی "باب الهوی" واقع در مرز استان ادلب سوریه با ترکیه و نیز کنترل دوباره دمشق بر منطقه ادلبِ تحت کنترل گروههای مسلح مورد حمایت آنکارا به همراه بازگشایی جاده مهم "M4" شده است که دریای مدیترانه را به منطقه مرزی عراق مرتبط می کند.

در این دیدار مطالبات دیگر سوریه نظیر کمک به این کشور برای دور زدن تحریم‌ های غرب و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب و کمک به روند بازسازی سوریه و کنترل دوباره دمشق بر منابع نفتی و گازی خود در منطقه شرق فرات نیز مطرح شده است.

این پایگاه افزود: در مقابل نیز طرف ترکیه ای خواستار اقدام جدی علیه حزب کارگران کردستان ترکیه و شاخه سوریه‌ ای آن یعنی گروه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» و نیز همکاری بین دستگاههای امنیتی سوریه و ترکیه و مذاکرات دمشق با گروههای مخالف مورد حمایت ترکیه برای رسیدن به یک حل و فصل سیاسی و بازگشت آوارگان سوری و ایجاد یک منطقه به اصطلاح "امن" در حلب و مناطق دیگر شمال سوریه به عمق 30 کیلومتر و کمک و تسهیل فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شده است.

این پایگاه نوشت: میانجیگر روس در حال حاضر روی یک "طرح کاری" کار می کند که برمبنای مطالبات دوطرف و نقاط مشترک بین آنها است.

منابع یاد شده به الشرق الاوسط گفتند که کمرنگ شدن اظهارات ترکیه درخصوص "عملیات نظامی احتمالی" به معنای منتفی شدن آن نیست بلکه به معنای تعلیق آن است تا اولا به تلاش های روسیه برای عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق فرصت بیشتر داده شود و دوما تلاش آنکارا برای جلب نظر طرف‌های دیگر ذیربط در امور سوریه و مخالف چنین عملیاتی شامل ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا ادامه یابد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها