توافق هسته ای در برزخ تصمیمات سخت آمریکا و شیطنت های رژیم صهیونیستی

توافق هسته ای در برزخ تصمیمات سخت آمریکا و شیطنت های رژیم صهیونیستی
شنبه 19 شهريور 1401 - 17:56

کارشناسان و ناظران معتقدند توافق هسته ای ایران هرچند تمام شده به نظر می رسد، آنچه مانع امضا شدن آن می شود، تلاش های غرب برای تهی کردن این توافق از محتوای آن است. 

العالم ـ ایران ـ سیاسی

پژوهشگران سیاسی می گویند طبق برآوردها، بندهای اصلی توافق هسته ای ایران نهایی شده و بندی از آن باقی نمانده است که بر سر آن توافق نشده باشد.
این پژوهشگران می افزایند آنچه مانع امضای توافق هسته ای شده، مخالفت دولت آمریکا با پاسخ دادن به دو درخواست ایران برای تضمین اجرای توافق است.
پژوهشگران تاکید می کنند که درخواست نخست ایران مربوط به تضمین ها است زیرا ایران خواهان دستیابی به این اطمینان است که شرکت های اقتصادی آمریکایی و اروپایی هنگامی که شروع به سرمایه گذاری در ایران می کنند، درصورت عقب نشینی دوباره آمریکا از این توافق همانند دوران ترامپ، از سرمایه گذاری خود دست نکشند.
به گفته این پژوهشگران، موضوع دوم تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی است که ایران خواهان توقف این تحقیقات است زیرا براساس دروغ و خبرهای جعلی و ادعاهای رژیم اسرائیل به راه افتاده است.
پژوهشگران سیاسی با مضحک خواندن این ادعاها، می گویند آژانس بین المللی انرژی اتمی گوش به ادعای رژیمی می دهد که نه تنها عضو این آژانس نیست بلکه از برنامه اتمی نظامی و کلاهک های هسته ای و بمب های اتمی برخوردار است و هرگونه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی یا امضای توافق نامه با آن برای نظارت بر برنامه هسته اش را رد می کند پس چگونه می توان دیدگاه آن را ضد ایران که عضو آژانس است، به دیده اعتبار نگریست.

پژوهشگران امور بین الملل تاکید می کنند که آمریکا در پی این است که توافق هسته ای را از محتوای آن و اینکه نفعی برای ایران داشته باشد، تهی کند.
پژوهشگران امور بین الملل می گویند فضای گفتگوها به گونه ای است که به خوبی نشان می دهد طرف غربی همچنان تلاش می کند ساز و کارهایی را به کار گیرد که شرایط را بر ایران سخت کند تا از برخی از اصول ثابت خود دست بکشد.
این پژوهشگران معتقدند دو موضوع مهم وجود دارد که جمهوری اسلامی براساس آن دو وارد مذاکرات هسته ای شد؛ نخست منافع اقتصادی توافق هسته ای و دوم حل موضوع تضمین ها بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی.
پژوهشگران امور بین الملل تاکید می کنند که آمریکا در حال حاضر نمی خواهد به ایران اجازه دهد از توافق هسته ای سود ببرد و به همین علت حاضر نیست به ایران تضمین هایی بدهد که مطمئن شود پس از امضای توافق هسته ای از آن سود خواهد برد.
پژوهشگران می افزایند غرب تلاش می کند از آژانس بین المللی انرژی اتمی به نفع خود سود ببرد و بر همین اساس رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تاثیر بر امضای توافق هسته ای نقش منفی بازی می کند. گروسی گزارش های منفی ضد ایران منتشر و سپس از رژیم اشغالگر دیدار می کند تا دیکته های مقامات این رژیم را بشنود و این نشان می دهد که وی از موقعیت خود به عنوان رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج و به فردی تبدیل شده است که به ایفای نقش منفی می پردازد.
پژوهشگران بر همین اساس تاکید می کنند ایران نمی تواند مطمئن باشد که گروسی و آژانس تحت امر او، پس از امضای توافق هسته ای، ضد آن عمل نکنند.

پربیننده ترین خبرها