مذاکرات هسته ای در کدام ایستگاه متوقف مانده است؟

مذاکرات هسته ای در کدام ایستگاه متوقف مانده است؟
شنبه 19 شهريور 1401 - 19:33

خبر: پس از انکه امریکا جواب ایران به پیشنهادهای اروپا را غیر سازنده خواند تقریبا هیچ خبری از سرنوشت مذاکرات هسته ای در ظاهر به گوش نمی رسد.

تحلیل:
-در یک اظهار نظر تکمیلی و البته تکراری آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته است ایران در مذاکرات یک گام به عقب برداشته است. در قالب این اظهار نظر و در شرایط انجماد مذاکرات، طرف غربی می کوشد تا دلیل عدم حصول توافق را گردن ایران بیندازد. این درحالی است که در سایه فعال کردن اژانس و باز گذاردن پرونده موسوم به" موارد ادعایی" امریکا به شکلی ویژه می کوشد تا بدون ان که مسئولیتی درخصوص بن بست مذاکرات متوجه خود کند پرونده هسته ای ایران را بعد از اخذ امتیازات مورد نظرش در پیچ وخم های همچنان حیران و سرگردان نگاه دارد.
-در همین راستا به نظر می رسد امریکا افزون بر اژانس، فشارهای بین المللی برای به تسلیم واداشتن ایران را در قالبی حداکثری و در برهه ای خاص تعقیب می کند. بی دلیل نیست که هم اتحادیه عرب و هم شورای همکاری خلیج فارس همزمان و طی روزهای اخیر مجددا بر انچه که تهدیدات هسته ای ایران می خوانند تاکید کرده اند و پروژه نخ نمای ایران هراسی" را تعقیب می کنند. جالب انکه در قالب این سناریو حتی کوشیده اند تا برخی از کشورهای نزدیک به ایران در منطقه یا بی طرف در خصوص ایران و یا فعال در نزدیک سازی دیدگاه ها برای برون رفت از ماجرای توافق هسته ای جدید را هم منفعل کنند و هم متحد و هم رای خود در مخالفت و دشمنی با ایران معرفی کنند.
-تحریم وزارت اطلاعات ایران و وزیر این وزارتخانه با بهانه حمله سایبری به آلبانی در کنار آتش افروزی هایی که درسوریه و از ناحیه امریکا صورت داده شد، پیامی جز اعمال فشار بر ایران برای تسلیم نداشت.
- سفرهای مکرر مقامات اسرائیلی به امریکا و اخیرا سفر رییس موساد به این کشور و ملاقات او با اغلب مقامات امنیتی امریکا از برنز و سولیوان گرفته تا استین و کریستوفر ری رییس اف بی آی اگر چه نشانه عزم جزم اسرائیل در دور نگه داشتن غرب از مذاکره و توافق با ایران است، اما تاکید رییس موساد بر این که "اطلاعاتی حساس در خصوص برنامه هسته ای ایران در اختیار مقامات امریکایی قرارداده است "به معنای آن است که می توان شاهد فصلی جدید در مذاکرات و موضوع هسته ای ایران بود.
- آنچه طی روزهای اخیر توسط رویترز و در خصوص گزارش جدید آژانس راجع به ایران درز داده شد و در آن ادعا شد ایران ذخایر اورانیوم 60 درصدی خود را به 55 کیلو گرم افزایش داده است، نیز قطعه ای دیگر از پازل طراحی شده غرب در برخورد با پرونده موضوع هسته ای ایران است و حکایت از آن دارد که امریکا و اروپا همچنان اصرار دارند در قالب گونه ای "گرو کشی به اصطلاح فنی" مساله مذاکرات و توافق را به مجرای منافع خود هدایت کنند.
-در چنین شرایطی و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات اسرائیل و همچنین انتخابات میان دوره ای امریکا و لزوم پرکردن سبد سیاست خارجی یائیر لاپید نسخت وزیر موقت رژیم صهیونیستی و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، برای حضور در انتخابات به نظر طرفی که بایستی زودتر دست به کار شود طرف غربی است. در مقابل ایران با حوصله و آرامش هم بر مواضع اصولی خود پافشاری می کند و هم مطمئن است که سرمای استخوان سوز زمستان در انتظار طرف مقابل است.

پربیننده ترین خبرها