سقوط چرخبال ارتش طالبان در کابل؛ دو خلبان کشته شدند

سقوط چرخبال ارتش طالبان در کابل؛ دو خلبان کشته شدند
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 09:15

وزارت دفاع دولت موقت طالبان اعلام کرد که یک چرخبال نظامی حین پرواز آزمایشی در کابل سقوط کرده است.

العالم - جهان اسلام

وزارت دفاع دولت موقت طالبان اعلام کرد که در پی سقوط یک چرخبال نظامی در کابل، دو خلبان کشته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه نوع چرخبال را «بلک هاوک» اعلام کرده و گفته است که این چرخبال روز گذشته (شنبه، ۱۹ شهریور) در یک پرواز آموزشی در محوطه دانشگاه نظامی در کابل بر اثر مشکل فنی سقوط کرده است.

وزارت دفاع طالبان جزئیات بیشتری درباره‌ این سانحه رائه نکرده است.

در حال حاضر طالبان از چندین فروند چرخبال ارتش حکومت پیشین افغانستان استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که نیروهای خارجی برخی از این چرخبال‌ها را حین خروج از افغانستان تخریب کرده‌ بودند. طالبان اما می‌گویند که برخی از هواپیماهای نظامی را تعمیر کرده‌اند.

این در حالی که است به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان برخی از نظامیان بالگردهای ارتش دولت گذشته را به کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و ازبکستان منتقل کرده بودند.

اما وزارت دفاع طالبان چندین بار خواستار استرداد بالگردهای افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان به این کشور شد.

اما در حالی که آمریکا اعلام کرده که هواپیماهای نظامی را به طالبان تحویل نخواهد داد، وزارت دفاع این گروه گفته است که از هر طریق ممکن این بالگردهای را تصاحب خواهد کرد.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع، گفته است:« بالگردهای که در حال حاضر در تاجیکستان و ازبکستان است، سرمایه مردم افغانستان بوده و این کشورهای باید آنها را تحویل دهند.»

وی تاکید کرد که در زمان مناسب این بالگردها بازگرداننده خواهند شد.

طالبان گفته است که بیش از 40 چرخبال افغانستان در هنگام سقوط دولت پیشین از سوی نظامیان حکومت پیشین به تاجیکستان و ازبیکستان منتقل شده و از این کشورها همواره خواسته است که این چرخبال‌ها را به افغانستان استرداد کنند.

پیشتر«عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان گفته بود که ازبکستان برنامه‌ای برای بازگرداندن هواپیماها و بالگردهای نظامی به افغانستان که پاییز گذشته وارد ازبکستان شدند، ندارد. این فناوری‌ نظامی متعلق به آمریکا است و این مساله را باید آمریکا حل و فصل کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها